В статті представлено теоретичні аспекти досліджень, проведених авторами з питань психологічної готовності майбутніх фахівців до роботи із дітьми із особливими освітніми потребами у спеціальній та інклюзивній освіті. З’ясовано методологічну сутність емоційного інтелекту та емоційної стійкості людини, як особистісних та професійних властивостей осіб, що здійснюють корекційно-розвиткову діяльність у процесі якої відбуваються зміни у пізнавальній, регуляторній, мовленнєвій, поведінковій, комунікативній сфері дитини. Зокрема, автори розкривають методологічну сутність емоційного інтелекту та емоційної стійкості та їх ролі в підготовці студентів до професійної діяльності. Розкрито наукові підходи до розкриття сутності емоційного інтелекту, обґрунтовано теоретичні та методологічні основи цього феномену, визначено передумови його розвитку, проаналізовано концепцію розвитку емоційного інтелекту у системі підготовки фахівців спеціальної та інклюзивної освіти.
Підкреслено необхідність спеціального формування емоційної стійкості у майбутніх фахівців з метою оптимізації корекційно-розвиткового процесу в усіх сферах життя дитини. Визначено які критерії емоційної стійкості необхідні виконати фахівцеві для проведення корекційних заходів.
В статье рассматривается теоретические и практические аспекты психологической готовности будущих специалистов – коррекционных педагогов и психологов. Сферы методологического анализа – эмоциональный интеллект и эмоциональная стойкость в их взаимосвязи и взаимодействия. Раскрыта методологическая научная позиция самих авторов: формирование критериев эмоциональной стойкости находится в прямой зависимости от воздействия интеллекта на различные компоненты эмоциональной сферы студентов, готовящимся к коррекционной работе с аутичными детьми. Авторами выявлены эмоциональные показатели психики, которые блокируют благоприятные психологические взаимодействия с аутичным ребенком как в специальной, так и инклюзивной школе, определены пути преодоления таких негативных проявлений.
The article presents the methodological aspects of the research carried out by the authors on the psychological readiness of future specialists to work with children with special educational requirements in special and inclusive education. It`s found out the methodological essence of emotional intelligence and emotional stability of a person as personal and professional qualities of persons who carry out the correction-development activity in the course of which take place the changes in the cognitive, regulatory, linguistic, behavioral and communicative sphere of a child. The methodological strategies of formation of methodological knowledge of future specialists are defined and summarized; the formation of skills and abilities of interpreting knowledge according to the schemes of perfect and universal activity; methodological thinking and creation of innovative models of corrective work with children with developmental disorders.
In particular, the authors reveal the methodological essence of emotional intelligence and emotional stability and their role in preparing students for professional activity. There are revealed the scientific approaches to the disclosure of the essence of emotional intelligence, the theoretical and methodological foundations of this phenomenon are substantiated, the preconditions of its development are determined, it is analyzed the concept of the development of emotional intelligence in the system of training specialists of special and inclusive education. It is emphasized the necessity of special formation of emotional stability for future specialists with a view to optimize the correction-development process in all spheres of child's life. It is determined what qualities of emotional stability are necessary for the specialist to carry out corrective measures.