У статті досліджено сучасний стан проблеми дослідження професійної самосвідомості. Аналізуються практичні аспекти її вдосконалення. Розглядаються різноманітні методики наукових пошуків у межах означеної проблеми дослідження. Висвітлено її сутність і структуру. Встановлено елементи, критерії та показники її сформованості. Особлива увага приділяється пошуку та розробці критеріїв, оптимального комплексу методів здійснення психологічної діагностики, що обумовлює визначення рівня розвитку професійної самосвідомості, розробці програми її розвитку та визначенню психологічної ефективності розробленої програми вдосконалення діяльності психологів (спеціальних, клінічних) щодо її розвитку. Доведений тісний зв’язок операційно-діяльнісного компоненту з такими особистісними характеристиками, як адекватная самооцінка, самоаналіз, соціальні цінності, направлені на справу, креативність, відповідальність, соціальна адаптованість, саморегуляція.
В статье исследовано современное состояние исследования профессионального самосознания. Анализируются практические аспекты его совершенствования. Рассмотрены различные методики в контексте указанной темы исследования. Освещены сущность и структура исследования профессионального самосознания. Обозначены элементы определения, критерии и показатели его сформированности. Особое внимание уделяется поиску и разработке критериев, оптимального комплекса методов осуществления психологической диагностики, который обусловливает определение уровня развития профессиональной подготовки, разработке программы её развития и определению психологической эффективности разработанной программы совершенствования деятельности психологов (специальных, клинических) по её развитию. Доказана тесная связь операционно-деятельностного компонента психологов (специальных, клинических) с такими личностными характеристиками, как адекватная самооценка, самоанализ, социальные ценности, направленность на дело, креативность, ответственность, социальная адаптированность, саморегуляция.
The present-day state of research of professional self-consciousness is explored. The practical aspects of its improving are analysed. The different methods of research in this field are determined. Sense and its structure are viewed. The main elements of professional self-consciousness, the definition, criteria and indicators of its formation are outlined. Particular attention is paid to finding and developing the criteria, the optimal range of methods of psychological diagnosis, which determines the level of professional training, the development the psychological effectiveness of program designed to improve psychologists’ (special, clinical) performance aimed on its development. A close connection of operating-activity component with such personal psychologists’ (special, clinical) characteristics as self-esteem, self-awareness, social values, which focuses on business, creativity, responsibility, social adaptability, self-regulation is confirmed. In order to determine the level of professional components developed criterion framework, aimed at identifying qualitative changes in the development of certain aspects and manifestations of mental activity of psychologists (special, clinical), which ensures their self-life, values and system of values, orientation and awareness of the needs, motivations and interests, subjectivity of behavior, the ability to responsible, self-sufficient and adequate responsability in different situations.