В статті розглянуто сучасні погляди на профілактику психофізичних порушень як складову частину медицини і спеціальної педагогіки та психології. З’ясовано, що більшість навчальних посібників недостатньо висвітлюють проблему профілактичної настороженості в роботі фахівця і дієві шляхи запобігання порушень у дітей з особливостями в розвитку. У роботі визначено підходи до розробки профілактичних програм і їхня класифікація, проаналізовано вплив комунітарної психології на вирішення профілактичних проблем, розкрито складові профілактики (ризики і захисні фактори) та їхня взаємодія.
В статье рассмотрены современные взгляды на профилактику психофизических нарушений как составную часть
медицины и специальной педагогики и психологии. Выяснено, что большинство учебных пособий недостаточно освещают проблему профилактической настороженности в работе специалиста и действенные пути предотвращения нарушений у детей с особенностями в развитии. В работе определены подходы к разработке профилактических программ и их классификация, проанализировано влияние коммунитарной психологии на решение профилактических проблем, раскрыто составляющие профилактики (риски и защитные факторы) и их взаимодействие.
The article considers modern views on the prevention of psychophysical disorders and finds out the problem of insufficient coverage of the disorders prevention in children with peculiarities of development. It also determines the approaches to the development of prevention programs, provides the analysis of influence of communitarian psychology on the prophylactic problems solving, as well as reveals the components of the prevention and their interaction.