Присвячена аналізу тематики дисертацій, захищених у період 2000–2007 рр., у яких досліджуються проблеми управління освітою. За результатами цього аналізу надана характеристика проблемного поля досліджень як показника
розвитку теорії управління освітою періоду 2000–2007 рр., прослідковано формування напрямів досліджень у цей період залежно від соціально-економічних, політичних умов розвитку суспільства, вітчизняного законодавства, вітчизняної системи освіти тощо.
Здійснений аналіз дослідницької проблематики більше ніж 120 дисертацій, захищених в Україні протягом
2000–2007 рр., дав можливість зробити висновок про особливості розвитку теорії управління освітою у визначений період. Аналізу підлягали як дисертації педагогічних спеціальностей, так і дисертації інших наукових галузей, присвячені
дослідженню різних аспектів управління освітою. У статті проаналізовано світові та вітчизняні тенденції розвитку
вітчизняної освіти й управління освітою. З’ясовано відповідність предметного поля теорії управління освітою чинним освітнім та управлінським парадигмам. Аналіз розширення тематики наукових досліджень у цей період дав змогу визначити напрями поглиблення знань щодо об’єктів і явищ у галузі управління освітою в межах чинної парадигми
в цей період. Виокремлено дослідну тематику, яка зумовлює виникнення нової парадигми. Розглянуто відповідність дослідної тематики дисертацій щодо об’єктивних соціальних потреб, світових тенденцій розвитку освіти й теорії управління і стратегій розвитку вітчизняної освіти. Визначено перспективні напрями, які недостатньо розроблялися
науковцями в досліджувані роки та мають стати векторами розвитку проблемного поля наукових досліджень у наступний період розвитку вітчизняної теорії управління освітою.
The article is devoted to the analysis of the topics of dissertations defended during the period 2000–2007, in which the problems of education management are studied. According to the results of this analysis, the characteristic of the problem field of research as an indicator of the development of the theory of education management in the period 2000–2007 was provided, the formation of research directions in this period, depending on the socio-economic, political conditions of the development of society, domestic legislation, the domestic system of education was followed up.
The analysis of the research problems of more than 120 dissertations defended in Ukraine during 2000–2007 provided an opportunity to draw conclusions about the peculiarities of the development of theory of education management in a certain period.
The analysis was carried out both as dissertations of pedagogical specialties and dissertations of other scientific branches devoted to research of various aspects of education management. The article analyzes the world and domestic tendencies in development of the national education and management of education. The correspondence of the subject field of the theory of education management to the existing educational and managerial paradigms is established. The analysis of the expansion of scientific research subjects during this period provided an opportunity to determine the direction of deepening knowledge about objects and phenomena in the field of education management within the framework of the current paradigm during this period. Experimental topics, leading to the emergence of a new paradigm, were emphasized. The correspondence of the experimental subjects of dissertations o objective social needs was, world trends of education development and the theory of management and strategies of development of the national education are considered. The perspective directions, which have not been sufficiently developed by scientists in the studied years, have been determined and should become the vectors of development of the problem field of scientific research in the next period of development of the national theory of education management.