У статті розглядається роль мистецтва, зокрема музичне та народно-інструментальне виконавство, як фактор музично-естетичного виховання підлітків. Проаналізовано сутність поняття «музика» як виду мистецтва, окреслено
наукові підходи до визначення музично-естетичного виховання. Окрема увага приділена технологіям, спрямованим
на всебічний розвиток вихованців таких колективів, як дитячі оркестри народних інструментів. Розглянуто особливості підліткового віку. Здійснено аналіз педагогічних ідей проблеми музично-естетичного виховання загалом та окремих її аспектів. Автор розглядає питання, пов’язані з формуванням інтересу до народно-інструментального виконавства підлітків. Аналізуються праці провідних науковців, які дають уявлення про сучасний рівень проблеми розвитку
пізнавального інтересу школярів та їх особистісно-орієнтованого навчання. Визначена сутність інтересу до народно-інструментального виконавства та оркестрів народних інструментів. Показано значення створення нових освітньо-виховних моделей, перегляду змісту навчально-дидактичних матеріалів, форм і методів навчання й виховання молодого покоління в дитячих оркестрах народних інструментів для сприйняття музики та розвитку естетичного смаку. Розглянуто умови, методи, засоби й форми навчання та виховання в дитячих оркестрах народних інструментів. Показано, що ефективність впливу музики на дитину залежить від певного рівня її музичної освіченості, музично-слухового
досвіду, що досягається як у процесі шкільного навчання, так і шляхом сімейного виховання, залучення дітей до музичного мистецтва в гуртках, студіях тощо. Визначено, що музично-естетичне виховання і є однією з актуальних проблем сучасної педагогічної науки та практики. Саме багатогранність музично-естетичної діяльності підлітків і різноманітні форми роботи в таких колективах, як оркестри народних інструментів, є домінантою в музично-виховному
процесі і стимулюють розвиток творчої особистості. Автор зазначає, що колективна гра в оркестрі народних інструментів є одним зі шляхів, який сприяє вихованню музичної культури, естетичного смаку та формуванню ціннісних
орієнтацій підлітків, а також становленню духовної особистості, що стимулює потребу в самореалізації.
The article deals with the role of art, in particular musical and folk instrumental performances, as a factor in the musical and aesthetic education of adolescents. The essence of the concept «music» as an art form is analyzed, scientific approaches to the definition of musical and aesthetic education are outlined. The article devotes particular attention to technologies aimed at the comprehensive development of pupils of such groups as children's orchestra of folk instruments. Features of adolescence are considered. The analysis of pedagogical ideas of the problem of musical and aesthetic education in general and its separate
aspects is carried out. In this work the author considers issues related to the formation of interest in the folk instrumental performance of adolescents. The works of leading scientists who give an idea of the current level of the problem of developing pupils' cognitive interest and their personality-oriented learning are analyzed. The essence of interest in folk instrumental performances
and orchestras of folk instruments is determined. The article shows the importance of creating new educational and educational models, reviewing the content of educational and teaching materials, forms and methods of teaching and upbringing
the younger generation in folk instruments for children's orchestras for the perception of music and the development of aesthetic taste. Conditions, methods, means and forms of education and education in folk instruments orchestras are considered. It is shown that the effectiveness of the influence of music on a child depends on a certain level of musical education, musical and auditory experience, which is achieved, both in the process of school education, and through family education, involving children in musical art in circles, studios, and the like. The article determines that musical and aesthetic education is one of the topical problems of modern pedagogical science and practice. It is the multifaceted musical aesthetic activity of adolescents and diverse forms of work in such groups as folk instruments orchestras are the dominant in the musical education process and stimulate the development of the creative personality. The author notes that the collective game in the folk instrument orchestra is one of the ways that promotes the education of musical culture, aesthetic taste and the formation of value orientations of adolescents,
thereby contributing to the formation of a spiritual personality that stimulates the need for self-realization.