Розглянуті мотиви студентів до навчально-професійної діяльності та надані їх формулювання. Неможливо виділити
єдиний мотив, що спонукає студента до діяльності, але серед певної кількості мотивів завжди є домінантні. Представлені різні класифікації мотивів. Залежно від реальності мотиви поділяють на потенційні та актуальні. Існує три такі взаємопов’язані групи мотивів: безпосередньо-спонукальні, перспективно-спонукальні та інтелектуально-спонукальні.
Велика увага приділена дослідженню зовнішніх та внутрішніх мотивів. Запропонований оптимальний мотиваційний комплекс особистості, в якому внутрішня мотивація має бути більшою або хоча б дорівнювати зовнішній позитивній мотивації, яка має бути більшою від зовнішньої негативної мотивації. Розглянута динаміка зміни мотиваційного комплексу під
час навчання у виші серед студентів гуманітарних та технічних спеціальностей. Надаються результати анкетування,
проведеного серед студентів першого та четвертого курсу, з виявлення основних мотивів щодо майбутньої професійної
діяльності. Суттєво відрізняється ставлення студентів 4 та 1 курсу до матеріального забезпечення, адже майже вдвічі
менше опитуваних студентів-старшокурсників віддали йому перевагу. Водночас більшість студентів 4 курсу провідним
фактором визначає самореалізацію, перевищуючи на 21 % показники першого курсу, що свідчить про їх свідоме ставлення до майбутньої професійної діяльності. Студенти усвідомлюють, що тільки постійний саморозвиток та професійне зростання нададуть їм можливість для самореалізації в улюбленій справі. Важливе значення щодо зниження зовнішньої мотивації і збільшення внутрішньої мотивації має ефективний вплив навчального процесу на особистість студентів та їх зацікавленість майбутньою спеціальністю. Доведено, що мотивація навчального процесу приводить до самостійності, активності та самореалізації студентів, тобто до формування особистісної мобільності, яку трактують як інтегративну якість майбутнього спеціаліста, що проявляється у сформованій мотивації до навчання, здатності до творчої діяльності, в ефективному спілкуванні і дозволяє постійно бути у процесі активного творчого саморозвитку.
The paper highlights the students’ motives for educational-professional activity and gives their definitions. It is impossible
to distinguish a single motive that encourages students to work, but there are some dominant motives. Different classifications
of motives are presented in the paper. Depending on reality, motives are divided into potential and actual ones. There are also
three interrelated groups of motives: direct-incentive, perspective-incentive and intellectual- incentive. Much attention is paid
to the study of external and internal motives. The optimal motivational complex of the personality is when the internal motivation exceeds, or at least, equal to the external positive motivation, which in turn should exceed external negative motivation. The change of the motivational complex during training at the university among the students of the humanities and technical specialties is considered. The results of the survey conducted among the first and fourth year students to identify the main motives for future professional activities are presented. The attitude of fourth and first year students to financial security varies considerably: almost twice more first-year students who were interviewed gave it an advantage. The majority of four-year
students consider self-realization as the leading factor. It indicates their conscious and balanced attitude to future professional activity. Students understand that only permanent self-development and professional growth will enable them to realize
themselves in chosen sphere. The educational process greatly affects the personality of students and their interest in the future
specialty, reducing external motivation and increasing internal one. It is proved that the motivation of the educational process
leads to autonomy, activity and self-realization of students, that is, to the formation of personal mobility, which is interpreted
as the integrative quality of the future specialist with the formed motivation to study, creativity, effective communication skills
and in the process of active creative self-development.