У статті визначено методологічні концепти розвитку професійної медіакультури майбутніх магістрів освіти.
Методологічні основи дослідження розкрито через вивчення й аналіз наукових праць з філософії, психології, педагогіки
та медіазнавства, узагальнення вітчизняного і зарубіжного досвіду розвитку професійної медіакультури майбутніх
магістрів освіти. Враховуючи сучасні концепції наукового пошуку, проблема дослідження розглянута на чотирьох методологічних рівнях:
– у філософсько-методологічному плані основними науковими ідеями, що зорієнтовані на підготовку майбутніх магістрів освіти, є положення загальної теорії діяльності, яка розкриває принципи і шляхи підвищення ефективності професійних дій, закономірності доцільної та раціональної побудови діяльності; філософії гуманістичної освіти, її вивчення в розвитку та взаємозв’язку на основі єдності логічного й історичного, загального та часткового; філософії синергетики, що передбачає відкритість, нелінійність і самоорганізацію освітніх систем; – у загальнонауковому плані основоположними є принципи об’єктивності, сутнісного аналізу, єдності логічного
та історичного, концептуальної єдності; психологічні теорії діяльності; системний і культурологічний підходи;
– у педагогічній площині важливими є ідеї, положення та методи, притаманні інформаційному, семіотичному,
технологічному, компетентнісному підходам, теорії оптимізації; загальнопедагогічні вимоги закономірностей навчання; загальнодидактичні принципи; – безпосередньо стосовно підготовки магістрів освіти у контексті дослідження враховано принципи професійного навчання, основні теорії і принципи медіаосвіти. Дотримання цих методологічних положень і принципів є необхідним для оптимального функціонування системи розвитку професійної медіакультури майбутніх магістрів освіти.
The methodological concepts of the development of professional media culture of future masters of education have been defined in the article. Methodological foundations of the research were revealed through the study and analysis of scientific works in philosophy, psychology, pedagogy and media studies, generalization of domestic and foreign experience of professional media culture development of future masters of education.
Taking into account current concepts of scientific search, the problem of the research is considered at four methodological
levels: education are the provisions of the general theory of activity, which reveals the principles and ways of increasing the effectiveness of professional actions, regularity of expedient and rational construction of activity; philosophy of humanistic education, its study in development and interconnection on the basis of unity of logical and historical, general and partial; synergetic philosophy, which envisages openness, non-linearity and self-organization of educational systems; – principles of objectivity, substantive analysis, unity of logical and historical, conceptual unity are fundamental in the scientific plan; psychological theories of activity; systematic and cultural approaches; – in the pedagogical area ideas, provisions and methods inherent in information, semiotic, technological, competence approaches, theory of optimization; general pedagogical requirements of regularities of training; general didactic principles are important; – directly in relation to the preparation of masters of education in the context of research, the following were taken into account: principles of vocational training, basic theories and principles of media education.
Adherence to these methodological provisions and principles is necessary for the optimal functioning of the system of development of professional media culture of future masters of education.