Розкрито зв’язок між рівнем тривожності дитини та її перебуванням у виховних закладах закритого типу. Окреслено основні характеристики тривожності як соціально-психологічного явища. Охарактеризовано співвідношення
між тривогою та тривожністю. Описано компоненти та складники тривожності. Підібрано методики для вивчення тривожності (опитувальник Ч. Спілберга та Ю. Ханіна «Шкала самооцінки тривожності», тест тривожності, розроблений американськими психологами Р. Теммл, М. Доркі, В. Амен, проєктивна методика для діагностики шкільної тривожності, розроблена А. Прихожан, методика «Шкала явної тривожності
для дітей» («The Children’s From of Manifest Anxiety Scale», (CMAS)), методика діагностики рівня шкільної тривожності Філіпса). Описано результати дослідження тривожності дітей, позбавлених батьківського піклування, проведеного на базі центру соціально-психологічної реабілітації дітей. Виявлено, що у цієї категорії осіб спостерігається підвищений рівень особистісної та шкільної тривожності. Визначено причини виникнення цього психологічного феномену (проблеми в сімейних взаємовідносинах, перебування дитини у виховних закладах закритого типу). Відзначено негативний й гальмівний вплив деприваційних обмежень на загальноособистісний розвиток дітей, позбавлених батьківського піклування. Констатовано, що внаслідок переживання деприваційного синдрому в дитячому інтернатному закладі відбувається зниження психосоціальної збалансованості вихованця, а процес його становлення характеризується звуженням комунікативної активності, тенденціями до тривожності, депресії тощо. Виявлено, що шкільна тривожність дітей спричинена страхом не впоратися із завданням, несприятливими стосунками з однолітками та вчителями, негативним емоційним самопочуттям через перебування у школі, незадоволеністю власною успішністю. Вивчено статеві відмінності у проявах тривожності. Виявлено, що у дівчат рівень тривожності дещо вищий, ніж у хлопців.
The article traces the relationship between the level of a child anxiety and its staying in the closed institutions. The basic
characteristics of anxiety as a social and psychological phenomenon were outlined. The relationship between the worriment and the anxiety was described. The components and the partials of the anxiety were described. The methodology for the study of anxiety was chosen (C. Spielberg and Y. Khanin questionnaire «Anxiety Self-Evaluation Scale», Anxiety Test developed by American psychologists R. Temmel, M. Dorky, V. Amen, a projective technique for the diagnosis of school anxiety (A. Prykhozhan), The Children’s From of Manifest Anxiety Scale (CMAS), Phillips School Anxiety Disorders Methodology). The results of the anxiety study for children deprived of parental care (based on the Centre for Social and Psychological Rehabilitation of Children) were described. It was found that in this category of persons, there is an increased level of personal and school anxiety. The causes of this psychological phenomenon were identified: problems in family relationships, stay of a child in closed-type kindergartens. The negative and inhibitory role of the deprivation restrictions on the general development of children deprived of parental care was noted. It was stated that due to the experience in the deprivation syndrome in the orphanage, there is a decrease in the psychosocial balance of the pupil, and the process of its formation is characterized by a narrowing of communicative activity, tendencies for anxiety, depression, etc.
It was found that the school anxiety of children is caused by fear to fail the task, unfavorable relationships with peers and teachers, negative emotional of health state with regards to the stay at school, dissatisfaction with the own success. Gender differences in the manifestations of anxiety were studied; it was found that the level of anxiety in girls is somewhat higher than that of boys.