Формування безпечного освітнього середовища в закладі освіти є однією з важливих умов досягнення високого рівня результату навчання. Поширення насильства в закладах освіти підтверджується соціологічними дослідженнями та місцями України в першій десятці в рейтингу за кількістю жертв булінгу. Правова безпорадність здобувачів освіти, низька конфліктологічна компетентність, неготовність закладів освіти оприлюднювати факти булінгу роблять неефективною наявну систему захисту прав учасників освітнього процесу. Мета статті – представити результати дослідження стану управління системою попередження та протидії булінгу в закладі освіти на прикладі Економіко-правового коледжу Міжнародного гуманітарного університету (місто Одеса). Завдання дослідження – визначити обізнаність студентів щодо булінгу як соціального явища; встановити факт участі в булінгу, роль учасника булінгу; визначити стан соціально-правової системи попередження та протидії булінгу в коледжі. У результаті дослідження визначено найбільш поширені форми булінгу – психологічне насильство: образливі прізвиська, плітки, приниження, бойкот. Встановлено, що булінг спостерігається в різних групах, незалежно від курсу, найчастіше – в Інтернеті та на шляху до коледжу або з нього. До найбільш характерних рис жертв булінгу студенти віднесли фізичну слабкість, матеріальне становище, зовнішність студента. Визначено недостатню активність педагогів у протидії булінгу. Дійшли висновку, що зміст і форми роботи адміністрації коледжу щодо
попередження та протидії булінгу недостатньо ефективні та потребують перегляду для посилення відповідальності
за дотримання чинного антибулінгового законодавства. України всіма учасниками освітнього процесу та створення
безпечного освітнього середовища, вільного від булінгу.
The formation of a safe educational environment in an educational institution is one of the most important conditions for achieving a high level of learning outcomes. The prevalence of violence in educational institutions is confirmed by sociological research and places Ukraine in the top ten in the rating of the number of bullying victims. The legal helplessness of educational
recipients, low conflict competence, the unwillingness of educational institutions to publish facts of bullying, renders the existing system for participants’ in the educational process rights protection ineffective. The purpose of the article is to present the results of the study of the state of management of prevention and counteraction of bullying system in an educational institution using
the example of the Economics and Law College of the International Humanitarian University. The objective of the study is to determine students’ awareness of bullying as a social phenomenon; establish the fact of participation in the bullying, the role of the bullying participant; to determine the state of social and legal system of protection, prevention of and counteraction to bullying in college. The study identified the most common forms of bullying, i.e. psychological violence: offensive nicknames, gossip, humiliation, and boycott. Bulling is found to occur in different groups regardless of the year of study, most often on the Internet and on the way to or from college. Students attributed physical weakness, low level of financial well-being, and the student’s unattractive appearance to the most characteristic features of violence victims. The insufficient participation of teachers in countering bullying was determined. Conclusions. The content and forms of work of the college administration on preventing and counteracting bullying are not effective enough and require revision for strengthening responsibility for compliance with the current anti-bullying legislation of Ukraine by all participants in the educational process and creation a safe, bullying-free educational environment.