Статтю присвячено теоретико-практичному аналізу розвитку конкурентоспроможності офіцерів. Конкурентоспроможний персонал розглядають як персонал, який володіє необхідним набором компетенцій, високою самоорганізацією, внутрішньою мотивацією і націлений на виконання конкретних виробничих завдань. Ми розуміємо конкурентоспроможність офіцерів як комплексну інтегративну характеристику, що передбачає сукупність особистісно-професійних, ділових, моральних якостей і характеристик, що відображають гармонійність розвитку та забезпечують «здорову» конкуренцію. Уважаємо, тренінг є оптимальним форматом розвитку конкурентоспроможності офіцерів, завдяки якому в кожного учасника формується адекватне розуміння самого себе, корекція самооцінки, відбувається вивчення індивідуалізованих прийомів міжособистісної взаємодії. Представлено структуру проведення тренінгового заняття, що містить привітання; вироблення правил роботи у тренінговій групі; оголошення теми; розминку; основну частину: вступне слово тренера (міні-лекцію, інформаційні повідомлення, інструкції), різноманітні
практичні вправи, ігри з подальшим обговоренням і рефлексією; підбиття підсумків роботи; прощання. Увага зосереджена на поетапній методиці застосування інтерактивних методів у процесі проведення тренінгових занять. До інтерактивних методів навчання відносимо «метод шести капелюхів», мозковий штурм, дебрифінг, ділові й ситуаційно-рольові ігри, презентації, групову дискусію, практичні та творчі завдання, проєктування бізнес-планів, проєктів, використання мультимедійних комп’ютерних програм. Розкрито сутність «методу шести капелюхів», який можна використовувати під час проведення тренінгів для розвитку конкурентоспроможності офіцерів.
The article is devoted to a theoretical and practical analysis of the military officers’ competitiveness development. Competitive staff is seen as a staff that possesses the necessary set of competencies, high self-organization, intrinsic motivation. The The article is devoted to a theoretical and practical analysis of the military officers’ competitiveness development. Competitive staff is seen as a staff that possesses the necessary set of competencies, high self-organization, intrinsic motivation. The staff that is focused on the specific production tasks performance. We understand the competitiveness of the military officers as a complex of the integrative characteristic. Such characteristic which involves a set of personal, professional, business, moral qualities and characteristics. They reflect the harmonious development and ensure «healthy» competition. We believe that training is the optimal format for the military officers’ competitiveness development. Each participant forms an adequate understanding of himself, the correction of self-esteem, the study of individualized methods of interpersonal interaction by means of training. It is presented the structure of the training session containing the greetings; development of rules of work in a training group; announcement of the theme; warm-up; the main part: the introductory words of the trainer (mini-lecture,
information messages, instructions), various practical exercises, games with further discussion and reflection; summarizing
the work; farewell. The attention is focused on the step-by-step method of the interactive methods usage in the course of training sessions. Interactive teaching methods include the «six hats method», brainstorming, debriefing, business and situational
role-playing games, presentations, group discussion, practical and creative tasks, designing business plans, projects, using
multimedia computer programs. It is defined the essence of the «six hats» method, which can be used when conducting trainings
for the military officers’ competitiveness development. staff that is focused on the specific production tasks performance. We understand the competitiveness of the military officers as a complex of the integrative characteristic. Such characteristic which involves a set of personal, professional, business, moral qualities and characteristics. They reflect the harmonious development and ensure «healthy» competition. We believe that training is the optimal format for the military officers’ competitiveness development. Each participant forms an adequate understanding of himself, the correction of self-esteem, the study of individualized methods of interpersonal interaction by means of training. It is presented the structure of the training session containing the greetings; development of rules of work in a training group; announcement of the theme; warm-up; the main part: the introductory words of the trainer (mini-lecture,
information messages, instructions), various practical exercises, games with further discussion and reflection; summarizing
the work; farewell. The attention is focused on the step-by-step method of the interactive methods usage in the course of training sessions. Interactive teaching methods include the «six hats method», brainstorming, debriefing, business and situational
role-playing games, presentations, group discussion, practical and creative tasks, designing business plans, projects, using
multimedia computer programs. It is defined the essence of the «six hats» method, which can be used when conducting trainings
for the military officers’ competitiveness development.