У статті висвітлено систему особистісно орієнтованих вправ і завдань у процесі навчання граматики української мови в закладах загальної середньої освіти. Зосереджено увагу на тому, що учні мають не лише класифікувати мовні явища, але й звертати увагу на норми узгодження мовних одиниць, мовленнєву культуру. На основі аналізу праць українських лінгводидактів з’ясовано ознаки, підходи та критерії до класифікації вправ, зроблено висновок про те, що формування граматично нормативного мовлення учнів у процесі навчання граматики української мови буде ефективним за умови впровадження в освітній процес системи особистісно орієнтованих вправ і завдань, що забезпечать формування духовного світу учнів, системи загальнолюдських, національних, особистісних ціннісних орієнтирів. Суб’єкт-суб’єктне навчання базується на особистісному просторі старшокласника, особливостях засвоєння ним матеріалу, з’ясуванні змісту суб’єктивного досвіду учня, ураховуючи вивчений в основній школі матеріал, на мотивації та виявленні інтересів і здібностей, розвиткові вмінь ставити цілі й систематично працювати над ними. Визначено, що обов’язковим компонентом методичної системи на завершальному етапі вивчення української мови (10–11 класи)
є комплексні вправи, що спонукають учнів до словесної творчості та націлюють на розв’язання граматичних завдань,
ґрунтуються на засадах методу узагальнення предметних структур і формування вмінь пізнавальної та мовленнєвої
діяльності. Серед проаналізованих класифікацій вправ і завдань найбільш доцільними є мотиваційні (стимулюють
внутрішні особистісні мотиви старшокласника до вивчення граматичних одиниць), когнітивні (аналіз, створення,
заміна, конструювання мовного матеріалу), комунікативні (ситуації спілкування проблемно-пошукового спрямування).
Подано зразки особистісно орієнтованих вправ і завдань у процесі навчання граматики української мови в закладах
загальної середньої освіти на прикладі теми «Особливості кличного відмінка» (10 клас).
The article covers the system of personally oriented exercises and tasks in the process of teaching Ukrainian grammar in general secondary education institutions. On the basis of the analysis of the works of Ukrainian lingvodidakts the signs, approaches and criteria for the classification of exercises were determined and it was concluded that the formation of grammatically normative speech of students in the process of learning the grammar of the Ukrainian language would be effective if the system of personally oriented exercises and tasks were introduced into the educational process. In grammar learning, students should not only recognize and classify language phenomena for morphological or syntactic
parsing, but also be able to use language units of all levels in oral and written speech, pay attention to difficulties (morphological, syntactic errors), norms of language units, speech culture. Therefore, the development of personally oriented exercises
and tasks in the process of teaching Ukrainian grammar in general secondary education institutions will focus as much as possible on the personal space of the high school student, peculiarities of mastering the material, clarifying the content of the subjective experience of the student, taking into account the material learned in the main school interests and abilities, development skills to set goals and systematically work on their realization. It is determined that the obligatory component of the methodological system based on the subject-subject relations of the student and the teacher are complex exercises, among which the most expedient are motivational ones (stimulate the inner personal motives of the high school student to study grammatical units of speech, striving for literacy and general success), cognitive (analytical, analytical, synthetic, and constructive – analysis of linguistic material, creation, distribution, or replacement of individual text fragments), communicative (communication situations, communication teaching problem-search or research objectives) exercises.