Здійснено теоретичний аналіз і диференціацію понять «професіоналізм», «педагогічний професіоналізм» і «професійно-педагогічна компетентність» як споріднених педагогічних категорій. Наголошено, що, незважаючи на значну кількість публікацій, присвячених дослідженню змісту понять «професіоналізм», «професійна компетентність»,
у науково-педагогічних дослідженнях спостерігається неоднозначність трактування цих дефініцій, ототожнення з іншими педагогічними термінами та явищами тощо. Підкреслено, що сучасна педагогічна наука професійнопедагогічну компетентність трактує як багатозначну категорію, проведено аналіз наукових підходів до тлумачення дефініції «професійно-педагогічна компетентність викладача». З’ясовано, що розуміння сутності професіоналізму, педагогічного професіоналізму відрізняється залежно від наукових підходів до його аналізу. Так, представлено діяльнісно-технологічний, особистісний та особистісно-діяльнісний підходи, визначено акценти співвідношення цих понять із професійно-педагогічною компетентністю. При цьому зауважено відсутність у науковій літературі однозначного підходу до проблеми співвідношення педагогічного професіоналізму з професійно-педагогічною компетентністю педагога, наведено відповідні приклади. Зроблено висновок, що одним із видів професійної компетентності, на якому базується зрілість людини в професійній діяльності, є професійно-педагогічна компетентність, саме вона є визначальним компонентом успішності професійної діяльності педагога загалом і викладача закладу вищої освіти зокрема; педагогічний професіоналізм є ознакою ступеня (рівня) розвитку професійно-педагогічної компетентності; педагогічний професіоналізм ґрунтується на професійно-педагогічній компетентності викладача закладу вищої освіти, яка уможливлює взаємозв’язок, взаємовплив і взаємозалежність діяльнісної та особистісної сфер педагога.
The article theoretically analyzes and differentiatessuch concepts as professionalism, pedagogical professionalism and professional-pedagogical competency as related pedagogical categories. It is emphasized that, despite the considerable number of publications devoted to the study of such concepts as professionalism and professional competency, scientific and pedagogical studies still rather ambiguously interpret these concepts and identify them with other pedagogical terms and phenomena, etc. It is found that modern pedagogy regards professional and pedagogical competency as a multi-valued category, analyzes various scientific approaches to interpreting the concept of professional-pedagogical competency of the university teacher. It must be noted that the understanding of professionalism and pedagogical professionalism depends on scientific approaches to its analysis. Thus, the article presentspragmatist and technological (I. Isaiev, A. Markova, A. Mishchenko, Ye. Shyianov, V. Slastonin, Ya. Turbovskyi et al.), personal (I. Bahaieva, O. Bodalev, O. Dubaseniuk, Ye. Rohov, S. Sysoieva et al.) and personal and pragmatist (A. Derkach, N. Kuzmina, V. Synenko et al.) approaches and specifies aspects of the balance between these concepts and professional-pedagogical competency. Still, it is stated that there is no clear approach to the balance between pedagogical professionalism and professional-pedagogical competency of the university teacher in the scientific literature. The corresponding examples are given.It is concluded that one of the types of professional competency on which professional maturity is based is professional-pedagogical competency. It is the defining component of successfulpedagogical activities of theteacher in general, and the university teacher in particular. Pedagogical professionalism indicates the degree (level) of the development of professional-pedagogical competency.It is based on professional-pedagogical competency of the university teacher, which enables the interconnection, interinfluence and interdependence of his/her activity and personal spheres.