У статті розглянута еволюція поняття «музично-слухові уявлення» і розкриті сучасні погляди науковців на цей феномен. Зазначається, що погляди музикантів-педагогів стосовно важливості його формування змінювалися і залежали від будови і механіки музичного інструменту, зокрема фортепіано. Відповідно змінювалися й методичні системи викладання гри на цьому інструменті – від пріоритету виконавської техніки до процесу інтонування і звукоутворення для формування музично-слухових уявлень. Аналіз сучасних методичних праць з питань музичного навчання показав, що формування музично-слухових уявлень стає основою успішної музичної діяльності, яка дозволяє розкрити особистість учнів і суттєво вплинути на їх музичний розвиток і естетичні уподобання. У виконавському процесі основою формування музично-слухових уявлень виступає слухова активність, яка забезпечує слухо-рухову координацію, надає виконанню оцінку за художніми та технічними параметрами і таким чином здійснює коригування виконавського процесу та його результату. певний запас музично-інтонаційних уявлень, Уміння оперувати ними, опанування елементарних виконавських навичок стають передумовою безпосередньої участі учнів у творчому процесі виконання музичних творів.
The article discusses the evolution of the concept of “musical auditory perception” and discloses modern views of scientists related to this phenomenon. It is noted that the views of the teaching musicians regarding the importance of the concept formation underwent changes and were determined by the structure and mechanics of the musical instrument, in particular the piano. The methodological systems of teaching how to
play the piano changed accordingly: the instrumental technique took the inferior position contrary to the process of intonation and sound formation in terms of the formation of musical auditory perception. The analysis of modern methodological publications related to the musical education shows that the formation of
musical auditory perception becomes pivotal for the successful musical activity, helps reveal the personality of students and has a significant effect on their musical development and aesthetic preferences. During the process of performing, the auditory processing activity serves as a basis for the formation of
musical auditory perceptions. This activity maintains auditory-motor coordination, assesses the performance according to the artistic and technical parameters whereby encourages adjustments to the process of performance and its outcomes, forms a certain stock of musical and intonational perceptions. The ability to
apply these and mastering elementary performing skills allow students to actively involve in the creative process of performing musical works. In this regard, there are two conditions that need to be addressed in the teaching process: the student has to be set an accurate and interesting task; the student has to be trained to
hear what he or she actually performs. Based on the accumulated teaching experience, we come to a conclusion that the more complex the situation with the music pedagogy becomes, the more attention should be paid to the development of musical auditory perceptions. Such a process becomes the most favorable in
teaching music at specialized musical institutions, and the formation of musical auditory perception should be
the main task of a pianist educator.