У статті розглядаються питання підготовки майбутнього вчителя початкової школи у ВНЗ. Досліджується проблема особистості вчителя у процесі його професійної підготовки. Аналізуються фундаментальні функції практичної підготовки вчителя у взаємозв’язку та загальному контексті професійної підготовки. Суспільний ідеал учителя нерозривно пов’язаний із формуванням педагогом власного позитивного іміджу. Педагог має володіти технологією іміджування і постійно працювати над її вдосконаленням. Позитивні якості вчителя становлять основу його авторитету – визнання учнями його інтелектуальної, моральної сили і переваги, а звідси й глибока пошана до вчителя і віра в нього. Вимоги до вчителя, які висувають держава і суспільство, полягають у тому, щоб педагог своєю творчою діяльністю у процесі навчально-виховної роботи вмів проектувати розвиток особистості, чітко уявляв, яким має стати його вихованець як громадянин незалежної України.
The article deals with the issues of the future teacher training of elementary school in universities. The problem of the teacher’s personality in the process of his professional training is explored. The fundamental functions of teacher training in the relationship and in the general context of professional training are analyzed. The social ideal of the teacher is inextricably linked with the formation of the teacher’s own positive image. The teacher must have the technology of image and constantly work on its improvement. Teacher’s positive qualities form the basis of his authority - the recognition of his intellectual, moral strength and superiority by his students, as a result, deep respect for the teacher and faith in him. The demands for the teacher, put forward by the state and society, are that the teacher, through his creative activity in the process of educational work, could design the development of the individual, clearly imagining what should be his pupil as a citizen of an independent Ukraine.