У статті проаналізовано поняття «репутації», «медіа-репутації», особливості формування репутації органів державної влади. Стверджується, що політологічне дослідження репутації різних суб’єктів політики має помітні переваги та викликане необхідністю пошуку нових та розвитку вже існуючих концептів, що сприяють демократичному поступу політичної системи та розвитку політичної культури. Від репутації держави залежать соціально-політичні орієнтири, динаміка політичних процесів, специфіка суспільно-політичних відносин, характер комунікації у політиці, можливості її прогнозування, політичної соціалізації. Запропоновано практичні рекомендації щодо методів управління та коригування репутації органів державної влади. Зазначається, що репутація потребує стратегічного мислення, комунікативних навиків, моніторингових зусиль, професійного аналізу та управління ризиками.
The article analyzes the notions of "reputation", "media reputation", peculiarities of forming the reputation of public authorities. It is argued that political research into the reputation of different policy makers has significant advantages and is driven by the need to find new and develop existing concepts that contribute to the democratic progress of the political system and the development of political culture. The reputation of the state depends on socio-political orientations, the dynamics of political processes, the specificity of socio-political relations, the nature of communication in politics, the possibility of its prediction, political socialization. Practical recommendations are offered on the methods of managing and correcting the reputation of public authorities. It is noted that reputation requires strategic thinking, communication skills, monitoring efforts, professional analysis and risk management.