У статті розглянуто сучасні інтерактивні технології та методи навчання іноземних мов, які використовуються відповідно до реалізації ідеї студентоцентризму в закладах вищої освіти. Обґрунтовано концептуальні засади ідеї студентоцентризму, яка акцентує увагу в навчальному процесі на особистісні потреби студента, пріоритетність його потенціалу і можливостей. Розкрито сутність і значущість використання інтерактивних технологій та методів навчання іноземних мов у контексті реалізації ідеї студентоцентризму. Водночас проаналізовано найбільш ефективні інтерактивні технології та методи навчання іноземних мов, які доцільно активно використовувати в умовах реалізації ідеї студентоцентризму. Інтерактивні завдання повинні містити дискусійні і проблемні питання, пробуджувати інтерес і зацікавленість, бажання ухвалювати самостійні рішення. Установлено, що саме інтерактивні методи здатні забезпечити іншомовну комунікативну взаємодію, пришвидшити процес оволодіння іноземною мовою,
активізувати діяльність кожного студента, покращуючи його знання, вміння і компетентності.
The article deals with modern interactive technologies and methods of foreign languages teaching that are used in accordance with the implementation of the idea of student-centered learning in higher education institutions. The conceptual basic of
the student-centered idea, which emphasizes on the students’ personal needs in educational process, the priority of their potential and possibilities, is substantiated. The essence and significance of the use of interactive technologies and methods of foreign
languages learning in the context of the implementation of the student-centered idea is revealed. At the same time, the authors analyze the most effective interactive technologies and methods of foreign languages teaching which are advisable for using
in the conditions of implementing student-centered learning. Interactive tasks should include discussion and problem issues, stimulate students’ interest for studying and desire to make independent decisions. Interactive methods are stated to be capable
of providing foreign communication, accelerating the process of mastering a foreign language, intensifying each student’s activities, improving his/her knowledge, skills and competence.