Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Здоров’язбереження як складова сталого розвитку : можливості реалізації фахівцями фізичного виховання і спорту

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Цигура, Г. О.
dc.contributor.author Чопик, Р. В.
dc.date.accessioned 2020-02-07T08:55:26Z
dc.date.available 2020-02-07T08:55:26Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Цигура, Г. О. Здоров’язбереження як складова сталого розвитку : можливості реалізації фахівцями фізичного виховання і спорту / Г. О. Цигура, Р. В. Чопик // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 5 К (113). - С. 319-323. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27198
dc.description.abstract У статті розглядаються нормативно-правові документи України, які сприяють вирішенню питання забезпечення здорового способу життя як складової сталого розвитку через систему освіти із залученням учителів фізичної культури та фахівців фізичного виховання і спорту. Забезпечення здорового способу життя як складової сталого розвитку учителями фізичної культури та фахівцями фізичного виховання і спорту на даний час може реалізовуватись через заклади формальної освіти, що відображено у Законі України «Про освіту» та навчальних програмах з фізичної культури. Адже стандартом вищої освіти України галузі знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальності 017 Фізична культура і спорт, передбачене формування відповідних компетентностей майбутніх учителів фізичної культури та фахівців фізичного виховання і спорту. ua
dc.description.abstract The article deals with the normative and legal documents of Ukraine, which contribute to solving the issues of ensuring a healthy lifestyle as a component of sustainable development through the educational system involving physical education teachers and specialists in physical education and sports. It is analysed the President‘s decree on the ―Ukraine-2020‖ Sustainable Development Strategy and the state documents on healthy lifestyles related to the implementation of the reforms and programs envisaged in the Strategy: ―Education Reforms‖, ―Promotion Programs for Physical Culture and Sports‖, ―Development Programs for Children and Youth‖. In the latest edition of the Law of Ukraine ―On Education‖, the issues of sustainable development for the promotion of healthy lifestyles and environmental literacy are considered in parallel and mutually complementary. The concept of ―New Ukrainian School‖ highlights the key competences of the graduate, among which one of the leading places is health preservation. It is indicated how this is realized by physical culture through the competences in natural sciences and technologies, environmental literacy and healthy lifestyle. Thus, the provision of a healthy lifestyle as a component of sustainable development by physical education teachers and specialists in physical education and sports can currently be implemented through formal education institutions, as reflected in the Law of Ukraine ―On Education‖ and physical education curricula. As a standard of higher education in Ukraine, the field of knowledge 01 Education/Pedagogical and specialty 017 Physical culture and sports provides for the formation of appropriate competences on future teachers of physical education and special ists in physical education and sports. Through the institutions of non-formal education, in particular physical education and sports, the a healthy lifestyle maintaining is proposed to be implemented only from the point of view of involving the population in motor activity, as the analysed normative documents in this area do not contain the tasks provided for the goals of sustainable development. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject збереження здоров‘я ua
dc.subject освіта для сталого розвитку ua
dc.subject учителі ua
dc.subject фахівці з фізичного виховання і спорту ua
dc.subject health preservation ua
dc.subject education for sustainable development ua
dc.subject physical culture teachers ua
dc.subject specialists in physical education and sports ua
dc.subject.classification 378.015.31:613:502.131.1]:796 ua
dc.title Здоров’язбереження як складова сталого розвитку : можливості реалізації фахівцями фізичного виховання і спорту ua
dc.title.alternative Health preservation as a component of sustainable development : the possibilities of realization by specialists of physical education and sports ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу