У статті розглядаються нормативно-правові документи України, які сприяють вирішенню питання
забезпечення здорового способу життя як складової сталого розвитку через систему освіти із залученням учителів
фізичної культури та фахівців фізичного виховання і спорту.
Забезпечення здорового способу життя як складової сталого розвитку учителями фізичної культури та
фахівцями фізичного виховання і спорту на даний час може реалізовуватись через заклади формальної освіти, що
відображено у Законі України «Про освіту» та навчальних програмах з фізичної культури. Адже стандартом вищої
освіти України галузі знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальності 017 Фізична культура і спорт, передбачене формування
відповідних компетентностей майбутніх учителів фізичної культури та фахівців фізичного виховання і спорту.
The article deals with the normative and legal documents of Ukraine,
which contribute to solving the issues of ensuring a healthy lifestyle as a component of sustainable development through the
educational system involving physical education teachers and specialists in physical education and sports. It is analysed the
President‘s decree on the ―Ukraine-2020‖ Sustainable Development Strategy and the state documents on healthy lifestyles related to
the implementation of the reforms and programs envisaged in the Strategy: ―Education Reforms‖, ―Promotion Programs for Physical
Culture and Sports‖, ―Development Programs for Children and Youth‖. In the latest edition of the Law of Ukraine ―On Education‖, the
issues of sustainable development for the promotion of healthy lifestyles and environmental literacy are considered in parallel and
mutually complementary. The concept of ―New Ukrainian School‖ highlights the key competences of the graduate, among which one
of the leading places is health preservation. It is indicated how this is realized by physical culture through the competences in natural
sciences and technologies, environmental literacy and healthy lifestyle. Thus, the provision of a healthy lifestyle as a component of
sustainable development by physical education teachers and specialists in physical education and sports can currently be
implemented through formal education institutions, as reflected in the Law of Ukraine ―On Education‖ and physical education
curricula. As a standard of higher education in Ukraine, the field of knowledge 01 Education/Pedagogical and specialty 017 Physical
culture and sports provides for the formation of appropriate competences on future teachers of physical education and special ists in
physical education and sports. Through the institutions of non-formal education, in particular physical education and sports, the a
healthy lifestyle maintaining is proposed to be implemented only from the point of view of involving the population in motor activity, as
the analysed normative documents in this area do not contain the tasks provided for the goals of sustainable development.