Досліджено проблему інклюзивного фізичного виховання в Україні. Окреслено проблеми та особливості
організації інклюзивної освіти з учнями загальноосвітніх шкіл у системі фізичного виховання. Насамперед, це
недостатнє, або відсутнє матеріально-технічне і медичне забезпечення. Також суттєвою проблемою є недосконала
нормативно-правова база цього напряму освіти. Вагомою проблемою інклюзивного фізичного виховання школярів є
відсутність адаптованих програм, технологій організації і методики проведення уроків з фізичної культури з дітьми, що
мають відхилення в психофізичному стані.
Встановлено, що для більшості дітей з інвалідністю фізичне виховання й надалі залишається переважно
сегрегативним (спеціалізовані заклади освіти). Фахівці відмічають відсутність теоретичного обґрунтування
концептуальних та технологічних підходів до вирішення проблеми організації інклюзивного фізичного виховання
школярів, основною з яких є відсутність інтеграційних програм з фізичної культури для роботи з такими «особливими
дітьми». Також нагального вирішення потребує проблема підготовки майбутніх вчителів фізичної культури до
здійснення інклюзивного фізичного виховання на факультетах фізичного виховання. Слід здійснити низку дієвих кроків у
напрямі оновлення змісту професійної підготовки фахівців спеціальності 017 фізична культура і спорт з метою
формування в них професійних комптентностей роботи з дітьми з відхиленнями у психофізичному розвитку.
Подано орієнтовний зміст ключових компетентностей, якими повинен володіти вчитель фізичної культури
щодо здійснення інклюзивного фізичного виховання дітей загальноосвітніх навчальних закладів.
The problem of inclusive physical education in Ukraine is
investigated. The problems and features of the organization of inclusive education with students of secondary schools in the system
of physical education are indicated. First of all, it is insufficient or there is no material and medical support. Also a significant problem
is the imperfect regulatory framework of this area of education. The weighty problem of inclusive physical education of schoolchildren
is the lack of adapted programs, organization technologies, and methods of conducting lessons in physical culture with children with
disabilities in the psychophysical state.
It has been established that for most children with disabilities physical education also continues to remain predominantly
segregative (specialized educational institutions). Experts point out the lack of theoretical substantiation of conceptual and
technological approaches to solving the problem of organizing inclusive physical education for schoolchildren, the main of which is
the lack of integration programs in physical culture to work with such "special children." Also, the problem of preparing future physical
education teachers for the implementation of inclusive physical education in the departments of physical education requires an
urgent solution. A number of effective steps should be taken in the direction of updating the content of the professional training of
specialists in specialty 017 physical culture and sport in order to form their professional competencies for working with children with
disabilities in psychophysical development.
The tentative content of the key competencies that a physical education teacher should have in implementing the inclusive
physical education of children in general education schools has been submitted.