Розкрито методику та результати гендерного аналізу підручників для першого класу з інтегрованого курсу “Я досліджую світ”. У процесі аналізу враховано: кількісну диспропорцію представлення осіб обох статей, зображення чоловіків /жінок переважно в стереотипних гендерних ролях, сегрегацію і поляризацію за ознакою статі, передачу загальнолюдських цінностей виключно через образ чоловіка, використання гендерно чутливої мови, наявність/ відсутність сексизму. Здійснений аналіз дав можливість встановити у досліджуваних підручниках наявність гендерних стереотипів, що мають негативний вплив на соціалізацію дітей, їх професійну та особистісну самореалізацію в майбутньому. Основними рекомендаціями щодо покращення змісту підручників є: усунення диспропорції представленості обох статей, зміна стереотипних зображень нестереотипними, приділення повноцінної уваги ролі жінок у суспільному житті.
В статье раскрыта методика и результаты гендерного анализа учебников для первого класса по интегрированному курсу “Я исследую мир”. В процессе анализа учитывались: количественная диспропорция представления лиц обоего пола, изображения мужчин/женщин преимущественно в стереотипных гендерных ролях, сегрегация и поляризация по признаку пола, трансляция общечеловеческих ценностей исключительно через образ мужчины, использование гендерно чувствительной речи, наличие/отсутствие сексизма. Проведенный анализ позволил установить в исследуемых учебниках наличие гендерных стереотипов, имеющих негативное влияние на социализацию детей, их профессиональную и личностную самореализацию в будущем. Основными рекомендациями по улучшению содержания учебников являются: устранение диспропорции представленности обоих полов, изменение стереотипных изображений на нестереотипные, раскрытие роли женщин в общественной жизни.
The article describes the methodology and results of gender analysis of textbooks for the first class from the integrated course "I explore the world". The analysis takes into account: the quantitative imbalance in the representation of persons of both genders, the representation of individuals of different genders only in stereotyped gender roles, segregation and polarization on the basis of gender, the image of universal values solely through the image of a man, the use / non use of a gender sensitive language, the presence / absence of sexism. As a result of the gender analysis of the textbooks on the integrated course I Explore the World" the quantitative imbalance in the representation of the individuals of both sexes, the presence of gender stereotypes. Positive features of analyzed publications are the single representation of male and female images in non stereotyped roles, image of emotions of boys. The analyzed textbooks need to be refined. It is necessary to replace stereotyped images and eliminate imbalance between the representation of both sexes. The main recommendation for avoiding this type of discrimination is the selection / creation of illustrations and texts in which men / boys and women / girls would be portrayed in a variety of different, rather gender stereotyped social roles.