Modern world with the globalization tendency requires searching for more advanced foreign language teaching methods. Due to this fact, there should be analysed and developed the methods of fast learning. The present paper demonstrates the results of research, which was conducted among the students of non-linguistic specialities in order to define the arguments in favour of and against using mother tongue as a mediator language while teaching English for Specific Purposes (ESP) for the students with low English proficiency levels. It was examined that although the majority of students, who participated in the research, support use of native language during the English lesson, the focus group, where the mediator language was avoided, demonstrated significantly greater progress in acquiring speaking skills. Accordingly, the methods of avoiding mediator language are presented in the article.
Сучасний світ із тенденцією до глобалізації вимагає пошуку більш просунутих методів навчання іноземної мови. Завдяки цьому слід проаналізувати і розробити методи швидкого навчання. Ця робота демонструє результати досліджень, проведених серед студентів технічних спеціальностей із метою визначення аргументів на користь і проти використання рідної мови як мови-посередника під час викладання англійської мови професійного спрямування для студентів із низьким рівнем володіння англійською мовою. Було з’ясовано, що більшість студентів, які брали участь у дослідженні, підтримують використання рідної мови під час уроку англійської мови, фокус-група, де мова-посередник не використовувалась, продемонструвала значно більший прогрес у набутті навичок говоріння. Відповідно, у статті представлено методи уникнення мови-посередника.
Современный мир с тенденцией к глобализации требует поиска более совершенных методов преподавания иностранных языков. В связи с этим необходимо проанализировать и разработать методы быстрого обучения. Настоящая статья демонстрирует результаты исследования, которое было проведено среди студентов неязыковых специальностей, чтобы определить аргументы за и против использования родного языка в качестве языка-посредника при преподавании английского языка для особых целей для студентов с низким уровнем владения английским языком. Было отмечено, что, хотя большинство студентов, которые участвовали в исследовании, поддерживают использование родного языка на уроке английского языка, фокус-группа, в которой избегали использовать язык-посредник, продемонстрировала значительно больший прогресс в приобретении навыков речи. Соответственно, в статье представлены способы исключения языка-посредника.