У статті висвітлено питання рухової активності дорослих жінок у вільний час. Установлено, що у міських жінок
значно більше вільного часу, який вони можуть використовувати з урахуванням своїх потреб та інтересів, натомість у
жінок сільської місцевості вільного часу є недостатньо (щодня вільний час мають 55,7% міських жінок і 14,4% жінок
сільської місцевості). Серед видів діяльності дорослих жінок у вільний час переважають пасивні її різновиди. Жінки, що
проживають у селі, у вільний час здебільшого надають перевагу перегляду телевізійних програм (22,2%), вишивають,
в‘яжуть (20,0%), міські жінки займаються особистими справами (29,8%), спілкуються з подругами (28,2%), переглядають
телепрограми (27,8%). Спеціально організованій руховій активності жінки приділяють недостатньо уваги, вони
надають перевагу побутовій руховій активності, яка займає більшу частину доби. Спеціально організована рухова
активність є властивою для 24,0% жінок міст і 11,5% жінок сільської місцевості. Значна кількість жінок розуміє
позитивний вплив занять фізичними вправами на організм, проте не займається, посилаючись на відсутність вільного
часу чи умов для занять.
In the article are
highlighted the issues of motor activity of adult women in their free time. It has been found that urban women have significantly more
free time which they can use taking into account their needs and interests, while women in rural areas do not have enough free time.
Every day, 55.7% of urban women and 14.4% of women in rural areas have free time. The least free time is in women of mature age
which are living in rural areas. The duration of free time during the working day in adult women ranges from 30 minutes to 2 hours,
on weekends - ranges from 3 to 4 hours.
Among the types of activities of adult women in their free time dominate passive types of activities. Women which are living
in the countryside in their free time mostly prefer watching TV programs (22.2%), embroider, knit (20.0%), visit neighbors, go on a
visit (18.5%), urban women deal with personal affairs (29.8%), communicate with girlfriends (28.2%), watch TV programs (27.8%).
Specially organized motor activity women pay insufficient attention they give preference to everyday motor activity, which takes most
of the day. Specially organized motor activity is characteristic of 24.0% of urban women and 11.5% of women of rural areas. A
significant number of women understand the positive effects of exercises on the body, but does not do so, referring to the lack of free
time or conditions for occupation. Among the respondents 10.3% of urban women and 22.7% of women in rural areas indicated that
they did not see the need for doing exercise.
The female motor activity in the countryside was rated as high (25.2%) and average (36.1%), women of cities – as average
(47.9%). A significant number of women in urban and rural areas indicated a low level of motor activity (28.3% and 24.7%
respectively).