Вступ і мета дослідження . Основою системи фізичного виховання в дошкільних навчальних закладах
залишається руховий режим як сукупність різних засобів та організаційних форм роботи з дітьми, що раціонально
поєднуються і послідовно використовуються залежно від віку дітей, місця в режимі дня, сезону тощо. Питання
оптимізації рухового режиму дітей 3-4 річного віку, які відвідують заклади дошкільної освіти різного типу не було
предметом спеціальних досліджень, що і визначає актуальність даної теми.
Мета – визначити рівень рухової активності дітей, які відвідують заклади дошкільної освіти різного типу для
покращення якості навчально-виховного процесу з фізичного виховання.
Результати. З метою вивчення особливостей організації навчально-виховного процесу було проаналізовано
режим дня дітей, які відвідують дошкільні заклади різного типу. Було з‘ясовано, що організація режиму дня у дошкільних
закладах різного типу безпосередньо впливає на показники рухової активності дітей 3-4 років. Статистичні значення
показників рухової активності (обсяг – 12,0-13,0 тис. локомоцій; тривалість 4 год. 14-18 хв.; інтенсивність 41-45 рухів за
1 хв.) у дітей, які відвідують дошкільні заклади санаторного і компенсуючого типу були нижчими, ніж у дітей, які не
мають суттєвих відхилень у стані здоров‘я і відвідують дошкільні навчальні заклади загального розвитку і комбінованого
типу (16,0-17,0 тис. локомоцій; 4 год. 14-18 хв.; 48-52 рухів за 1 хв., відповідно). Отримані результати щодо
індивідуальних і групових відмінностях параметрів рухової активності дітей стали основою розробки диференційованого
підходу в процесі реалізації організованих форм фізичного виховання і самостійної рухової діяльності.
Висновки. Аналіз результатів щодо характеру і змісту рухової діяльності вихованців цих дошкільних закладів
дозволяють переважну кількість дітей зарахувати до першої групи рухової поведінки (нормальна рухова активність), а
дитячий контингент дошкільних закладів санаторного і компенсуючого типів – до другої групи (низька рухова
активність).
Introduction and purpose of the study. The basis of the system of physical
education in preschool educational establishments remains the motion state as a combination of various means and organizational
forms of work with children, which are rationally combined and consistently used depending on the age of children, place in the daily
routine, season, etc. The question of optimizing the motion state for 3-4 year old children who attend preschool educational
establishments of different types has not been the subject of special studies that determines the relevance of this topic.
The goal is to determine the level of motor activity of children attending various types of preschool educational
establishments for improving the quality of the educational process of physical education.
Results. In order to study the peculiarities of the organization of the educational process, the daily routine of children
attending preschool educational establishments of different types was analyzed. It was found that the organization of the dai ly
routine in preschool educational establishments of different types directly affects the indicators of motor activity of 3-4 year old
children. Statistical values of motor activity indices (volume - 12,0-13,0 thousand locomotions, duration 4 hours 14-18 minutes,
intensity 41-45 movements per 1 minute) in children attending pre-school facilities of sanatorium and compensatory type were lower
than in children who did not have significant health deviations and attend preschool educational establishments of general
development and combined type (16.0-17.0 thousand locomotives, 4 hours 14-18 minutes, 48- 52 movements in 1 minute,
accordingly). The obtained results concerning individual and group differences of parameters of motor activity of children became the
basis of development of differentiated approach in the process of implementation of organized forms of physical education and
independent motor activity.
Conclusions. The analysis of the results regarding the nature and content of motor activity of pupils of these preschool
establishments allows the predominant number of children to be included in the first group of motor behavior (normal motor activity),
and the children's contingent of preschool institutions of sanatorium and compensatory types - to the second group (low motor
activity).