У статті подаються результати пілотажного дослідження по вивченню соціальних мотивів обрання
спеціальності готельно-ресторанна справа студентами ЛДУФК на матеріалі соціологічного опитування. Аналіз анкет
студентів І-ІІІ курсів дозволив з‘ясувати мотиви обрання спеціальності «Готельно-ресторанна справа» - можливість
проходити практику за кордоном; можливість відвідувати готелі та ресторани для ознайомлення з їх роботою.
Опитування студентів доцільно проводити з метою визначення мотивації студентів і відповідно коригувати
спрямованість навчального процесу. Більшості студентів професія дуже подобається, вони вважають себе
конкурентоспроможними та хочуть у майбутньому працювати за спеціальністю.
In the article results of the based on a sociological survey pilot study on
social motives for choosing the Hospitality and Management degree by students of Lviv State University of Physical Culture are
presented. The analysis of the answers provided by students of the Ist – IIIrd years allowed to figure out the main motivation
factors for choosing the degree of Hospitality and Management. Among the most popular answers were possibility to get an
internship abroad and the possibility to visit hotels and restaurants during the study process. It is advisable to conduct such kind of
surveys in order to identify the motivation of students and to adjust the focus of the study process accordingly. The major part of
students are highly satisfied with the degree that has been chosen. They find themselves competive and feel like working in the
future in the chosen field.