В статті підтверджено проблему щодо розв’язання питання фізичної підготовки школярів середнього віку за умови вдосконалення наявних та розробки нових оздоровчо-тренувальних програм та комплексів, а також створення системи комплексного контролю розвитку фізичної підготовленості учнів. Встановили, що розроблено та практично випробувано велику кількість авторських комплексів і програм з загальної фізичної підготовки та фізкультурно-оздоровчих занять для школярів. Визначено, що панкратіон окрім суто спортивної складової спрямований на зміцнення здоров’я, розвиток фізичних, морально-вольових та інтелектуальних здібностей з метою гармонійного формування особистості, але нажаль застосування елементів панкратіону у фізичному вихованні школярів фактично не представлене для наукового загалу. Мета дослідження розробити та науково обґрунтувати експериментальну методику проведення секційних занять із застосуванням елементів панкратіону для підвищення фізичної підготовленості школярів середніх класів. Ефективна організація позакласної роботи вплинула на підвищення рівня розвитку фізичних якостей школярів середніх класів.
В статье подтверждено проблему необходимости решения вопроса по физической подготовки школьников среднего возраста при условии совершенствования имеющихся и разработки новых оздоровительно-тренировочных программ и комплексов, а также создание системы комплексного контроля развития физической подготовленности учащихся. Установили, что разработаны и практически опробовано большое количество авторских и программ по общей физической подготовке и физкультурно-оздоровительных занятий для школьников. Определено, что панкратион кроме чисто спортивной составляющей направлен на укрепление здоровья, развитие физических, морально-волевых и интеллектуальных способностей с целью гармоничного формирования личности, но к сожалению применения элементов панкратиона в физическом воспитании школьников фактически непредставлено для научной общественности. Цель исследования разработать и научно обосновать экспериментальную методику проведения секционных занятий с применением элементов панкратиону для повышения физической подготовленности школьников средних классов. Эффективная организация внеклассной работы повлияла на повышение уровня развития физических качеств школьников средних классов.
The article confirms the problem of the need to address the issue of physical preparation of middle-aged schoolchildren, subject to the improvement of existing and development of new recreational and training programs and complexes, as well as the creation of a system of integrated control of the development of students' physical fitness. Found that developed and practically tested a large number of authors and programs for general physical training and physical education and health classes for schoolchildren. It was determined that, in addition to a purely sports component, pankration is aimed at improving health, developing physical, moral-volitional and intellectual abilities with the goal of harmonious personality formation, but unfortunately the use of elements of pankration in the physical education of schoolchildren is actually not presented to the scientific community. The analysis of the literature on the research problem has shown that recreational activities in various sports have recently been very popular among young people and are often used by physical education specialists to promote a healthy lifestyle. Over the past few decades, mixed martial arts in the world have gained popularity, and with each subsequent period of development of society, it is increasing. Today in Ukraine there are about ten kinds of sports, which in one way or another are positioned as mixed unions, but one of the most popular is Pankration. The purpose of the research is to develop and scientifically substantiate an experimental methodology for conducting sectional exercises with the use of elements of pankration to improve physical fitness for school of medium classes. Effective organization of extracurricular activities has contributed to increasing the level of development of the physical qualities of middle school students.