У статті наведено результати дослідження особливостей сформованості ряду характеристик особистості у студентів спеціального відділення. Встановлено, що для цих студентів характерними є: низькі показники за факторами «Замкнутість – товариськість» та «Жорсткість – чутливість»; високі – за фактором «Впевненість у собі – тривожність»; середні – за факторами «Інтелект», «Емоційна стійкість», «Підпорядкованість – домінантність», «Стриманість – експресивність», «Схильність до почуттів – висока нормативність поведінки», «Несміливість – сміливість», «Довірливість – підозрілість», «Практичність – розвинена уява», «Прямолінійність – дипломатичність», «Консерватизм – радикалізм», «Конформізм – нонконформізм», «Низький самоконтроль – високий самоконтроль», «Розслабленість – напруженість», «Адекватність самооцінки». Встановлено статистично значущі відмінності між студентами спеціального і основного відділення за факторами «Замкнутість – товариськість», «Схильність до почуттів – висока нормативність поведінки», «Несміливість – сміливість», «Адекватність самооцінки».
В статье приведены результаты исследования особенностей сформированности ряда характеристик личности студентов специального отделения. Установлено, что для этих студентов характерны: низкие показатели по факторам «Замкнутость – общительность» и «Жесткость – чувствительность»; высокие – по фактору «Уверенность в себе – тревожность»; средние – по факторам «Интеллект», «Эмоциональная устойчивость», «Подчиненность – доминантность», «Сдержанность – экспрессивность», «Склонность к чувствам – высокая нормативность поведения», «Робость – смелость», «Доверчивость – подозрительность», «Практичность – развитое воображение», «Прямолинейность – дипломатичность», «Консерватизм – радикализм», «Конформизм – нонконформизм», «Низкий самоконтроль – высокий самоконтроль», «Расслабленность – напряженность», «Адекватность самооценки». Установлено статистически значимые различия между студентами специального и основного отделения по факторам «Замкнутость – общительность», «Склонность к чувствам – высокая нормативность поведения», «Робость – смелость», «Адекватность самооценки».
Aim: to reveal the specificity of the manifestation of a number of factors (features) of a person in students of a special department. Material and methods: The study was attended by 30 students of the Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan. These were men aged 18 to 20 years. 15 students attended the training session on physical education in a special department. Also 15 students attended the physical training classes at the main department. Psychological diagnosis of personality factors in students was conducted using the Kettel test. Statistical data processing was performed using the Mann-Whitney U-criterion. Results Characteristic for students of a special department are: low indicators on the factors "Closeness - sociability" and "Rigidity - sensitivity"; high - on the factor "Self-confidence - anxiety"; the average are based on the factors "Intellect", "Emotional Stability", "Subordination - Dominance", "Restraint - Expressiveness", "Propensity to feelings - High standards of behavior", "Courage - Courage", "Trustness - Suspicion", "Practicability - developed imagination", "Straight linearity - diplomacy", "Conservatism - radicalism", "Conformity - nonconformism", "Low self-control - high self-control", "Relaxation - tension", "Adequacy of self-esteem". There are statistically significant differences between the students of the special and the main department on the factors "Closure - sociability" (significantly higher are the rates for students of the main department), "The tendency to feelings - high standards of behavior" (significantly higher are the rates for students of the main department), "Inferiority - courage "(significantly higher are the rates for students of the main department), "Adequacy of self-esteem"(significantly higher are the rates for students of the main department). Indicators of students of the main department on these factors are significantly higher.