ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Годлевський, П. М. | |
dc.contributor.author | Юськів, С. М. | |
dc.contributor.author | Гузар, В. М. | |
dc.date.accessioned | 2020-01-16T09:31:52Z | |
dc.date.available | 2020-01-16T09:31:52Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Годлевський, П. М. Формування мотивації курсантів до занять з фізичного виховання / П. М. Годлевський, С. М. Юськів, В. М. Гузар // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 5 К (113). - С. 72-77. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26872 | |
dc.description.abstract | Досліджено особливості видів мотивації до занять з фізичного виховання курсантів ХДМА (Херсонська державна морська академія). Проведене анкетне опитування вказало на негативний вплив чотирьох основних факторів: брак часу; невідповідність (на думку курсантів), фізичних навантажень фізичним можливостям; невдоволеність організацією навчального процесу; методикою викладання. Виділено чотири основні види мотивації до занять фізичним вихованням. Ними являються: результат впливу фізичних вправ на підвищення загальної працездатності; активна форма відпочинку; досягнення впевненості в своїх можливостях; професійно-прикладне значення фізичного виховання в майбутній фаховій діяльності. Запропоновані методичні рекомендації формування мотивації курсантів до систематичних занять фізичною культурою та спортом. Де одним із основних є: планування навчальних занять з урахуванням різних рівнів фізичної підготовленості курсантів та дотримання принципу особистих рекордів; використання змагального командного методу з урахуванням усвідомлення приналежності до колективу; оволодіння теоретичними знаннями, що здійснюється у спеціальній теоретичній частині заняття пов‘язаних із здоровим способом життя та майбутньою професійною діяльністю. | ua |
dc.description.abstract | Modern working conditions at sea place higher demands on the physical and mental qualities of the individual. It is only a specialist who has the knowledge, skills, skills, professionally important qualities of a person and good health who can realize themselves in future professional activities in rather specific, sometimes extreme conditions. Formation of motives and incentives that increase the motivation of students to study physical culture of cadets is an effective means of educating a healthy, harmoniously developed personality and preparing a future specialist for professional activity. The peculiarities of the types of motivation for physical education of the cadets of KSMA (Kherson State Maritime Academy) were studied. A questionnaire survey indicated the negative impact of four main factors: lack of time; inconsistency (according to the cadets) of physical activity to physical abilities; dissatisfaction with the organization of the educational process; method of teaching. Four main types of motivation in physical education are identified. They are: the result of the impact of physical exercises on improving overall performance; active form of rest; achievement of confidence in their capabilities; professional-applied value of physical education in the future professional activity. Methodical recommendations for motivation of cadets for systematic studies in physical culture and sports are offered. Where one of the main ones are: planning of training sessions taking into account different levels of physical preparedness of cadets and observance of the principle of personal records; use of competitive command method taking into account the awareness of belonging to the team; mastering the theoretical knowledge, carried out in a special theoretical part of the lessons associated with a healthy lifestyle and future professional activities. In the formation of motivation of cadets for physical improvement, the specialist in physical education is the main place. The wealth of his personality, professional culture and pedagogical skill must provide such techniques and methods of pedagogical influence, which enrich the emotional experience of a young person, develop an imagination, interest, form their value attitude to exercise physical exercises. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | мотивація | ua |
dc.subject | фізичне виховання | ua |
dc.subject | курсанти | ua |
dc.subject | фактори | ua |
dc.subject | фахівці морської галузі | ua |
dc.subject | motivation | ua |
dc.subject | physical education | ua |
dc.subject | cadets | ua |
dc.subject | factors | ua |
dc.subject | specialists in the maritime industry | ua |
dc.subject.classification | 37.015.3:005.32:796.011.3 | ua |
dc.title | Формування мотивації курсантів до занять з фізичного виховання | ua |
dc.title.alternative | The motivation formation of the KSMA cadets to physical education classes | ua |
dc.type | Article | ua |