Досліджено особливості видів мотивації до занять з фізичного виховання курсантів ХДМА (Херсонська державна
морська академія). Проведене анкетне опитування вказало на негативний вплив чотирьох основних факторів: брак часу;
невідповідність (на думку курсантів), фізичних навантажень фізичним можливостям; невдоволеність організацією
навчального процесу; методикою викладання. Виділено чотири основні види мотивації до занять фізичним вихованням.
Ними являються: результат впливу фізичних вправ на підвищення загальної працездатності; активна форма відпочинку;
досягнення впевненості в своїх можливостях; професійно-прикладне значення фізичного виховання в майбутній фаховій
діяльності. Запропоновані методичні рекомендації формування мотивації курсантів до систематичних занять фізичною
культурою та спортом. Де одним із основних є: планування навчальних занять з урахуванням різних рівнів фізичної
підготовленості курсантів та дотримання принципу особистих рекордів; використання змагального командного методу
з урахуванням усвідомлення приналежності до колективу; оволодіння теоретичними знаннями, що здійснюється у
спеціальній теоретичній частині заняття пов‘язаних із здоровим способом життя та майбутньою професійною
діяльністю.
Modern working conditions at sea place higher demands on the physical and mental qualities of the individual.
It is only a specialist who has the knowledge, skills, skills, professionally important qualities of a person and good health who can
realize themselves in future professional activities in rather specific, sometimes extreme conditions. Formation of motives and
incentives that increase the motivation of students to study physical culture of cadets is an effective means of educating a healthy,
harmoniously developed personality and preparing a future specialist for professional activity. The peculiarities of the types of
motivation for physical education of the cadets of KSMA (Kherson State Maritime Academy) were studied. A questionnaire survey
indicated the negative impact of four main factors: lack of time; inconsistency (according to the cadets) of physical activity to physical
abilities; dissatisfaction with the organization of the educational process; method of teaching. Four main types of motivation in
physical education are identified. They are: the result of the impact of physical exercises on improving overall performance; active
form of rest; achievement of confidence in their capabilities; professional-applied value of physical education in the future
professional activity. Methodical recommendations for motivation of cadets for systematic studies in physical culture and sports are
offered. Where one of the main ones are: planning of training sessions taking into account different levels of physical preparedness
of cadets and observance of the principle of personal records; use of competitive command method taking into account the
awareness of belonging to the team; mastering the theoretical knowledge, carried out in a special theoretical part of the lessons
associated with a healthy lifestyle and future professional activities. In the formation of motivation of cadets for physical
improvement, the specialist in physical education is the main place. The wealth of his personality, professional culture and
pedagogical skill must provide such techniques and methods of pedagogical influence, which enrich the emotional experience of a
young person, develop an imagination, interest, form their value attitude to exercise physical exercises.