Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Вплив народних рухливих ігор на формування національної свідомості молодших школярів в умовах нової української школи

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Василюк, В. М.
dc.contributor.author Турчик, І. Х.
dc.contributor.author Давидюк, І. В.
dc.date.accessioned 2020-01-14T15:01:00Z
dc.date.available 2020-01-14T15:01:00Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Василюк, В. М. Вплив народних рухливих ігор на формування національної свідомості молодших школярів в умовах нової української школи / В. М. Василюк, І. Х. Турчик, І. В. Давидюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 5 К (113). - С. 51-55. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26864
dc.description.abstract В статті проаналізовано сучасний стан, проблеми використання українських народних рухливих ігор в теорії і практиці молодшої школи в умовах Нової Української Школи. Виявлено вплив рухливих ігор на формування національної свідомості молодших школярів. Узагальнюючи думки авторів, визначено, що до структури національної самосвідомості входять: когнітивний, емоційно-ціннісний, діяльнісно-практичний. Наведено приклад варіантів інтегрованих уроків з використанням народних рухливих ігор з учнями молодших класів. Аналіз науково-методичної літератури показав, що процес формування національної свідомості дітей та молоді - є імперативним фактором оновлення суспільства. Отримані дані щодо проведеного експерименту підтверджує ефективність застосування народних рухливих ігор у формуванні національно-культурної свідомості учнів молодших класів. ua
dc.description.abstract The article analyzes the modern state, problems of using Ukrainian folk movable games in the theory and practice of the junior school in the conditions of the New Ukrainian School. The influence of movable games on the formation of national consciousness of junior pupils was revealed. Summing up the thoughts of the authors, it is determined that the structure of national consciousness includes: cognitive, emotional - value, activity-practical. An example of the options of integrated lessons with the use of popular movable games with pupils of the junior class is given. It is established that the structure of national consciousness consists of the following components: cognitive, emotional - value, activity-practical. It is revealed that integrated physical education classes create a unified pedagogical environment that has a synergistic effect; the effectiveness of complex influence significantly exceeds the total efficiency of the same means in the case of their individual application. The analysis of scientific and methodological literature allowed establishing that among the levels of national consciousness of children can be conditionally distinguished three: high, medium, low. It has been diagnosed that the majority of junior children have an inadequate level of molded national consciousness, as evidenced by the following data: 28% of children have a low level of national consciousness, 48% - medium. A high level of national consciousness was found only in 28% of schoolchildren. In order to correct the level of formation of the national consciousness of the pupils, we developed a method for forming the national consciousness of junior pupils, which consisted in the use of national movable games with integral -developing balls in integrated lessons. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject молодші школярі ua
dc.subject інтегровані уроки ua
dc.subject рухливі ігри ua
dc.subject національна свідомість ua
dc.subject junior schoolchildren ua
dc.subject integrated lessons ua
dc.subject movable games ua
dc.subject national consciousness ua
dc.subject.classification 796.1/.3:373.3.017.4 ua
dc.title Вплив народних рухливих ігор на формування національної свідомості молодших школярів в умовах нової української школи ua
dc.title.alternative The influence of folk movable games on forming national consciousneess of junior schoolchildren in the conditions at New Ukrainian School ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу