В статті проаналізовано сучасний стан, проблеми використання українських народних рухливих ігор в теорії і
практиці молодшої школи в умовах Нової Української Школи. Виявлено вплив рухливих ігор на формування національної
свідомості молодших школярів. Узагальнюючи думки авторів, визначено, що до структури національної самосвідомості
входять: когнітивний, емоційно-ціннісний, діяльнісно-практичний. Наведено приклад варіантів інтегрованих уроків з
використанням народних рухливих ігор з учнями молодших класів.
Аналіз науково-методичної літератури показав, що процес формування національної свідомості дітей та
молоді - є імперативним фактором оновлення суспільства. Отримані дані щодо проведеного експерименту підтверджує
ефективність застосування народних рухливих ігор у формуванні національно-культурної свідомості учнів молодших
класів.
The article analyzes the modern state,
problems of using Ukrainian folk movable games in the theory and practice of the junior school in the conditions of the New
Ukrainian School. The influence of movable games on the formation of national consciousness of junior pupils was revealed.
Summing up the thoughts of the authors, it is determined that the structure of national consciousness includes: cognitive, emotional -
value, activity-practical. An example of the options of integrated lessons with the use of popular movable games with pupils of the
junior class is given.
It is established that the structure of national consciousness consists of the following components: cognitive, emotional -
value, activity-practical.
It is revealed that integrated physical education classes create a unified pedagogical environment that has a synergistic
effect; the effectiveness of complex influence significantly exceeds the total efficiency of the same means in the case of their
individual application. The analysis of scientific and methodological literature allowed establishing that among the levels of
national consciousness of children can be conditionally distinguished three: high, medium, low.
It has been diagnosed that the majority of junior children have an inadequate level of molded national consciousness,
as evidenced by the following data: 28% of children have a low level of national consciousness, 48% - medium. A high level of
national consciousness was found only in 28% of schoolchildren.
In order to correct the level of formation of the national consciousness of the pupils, we developed a method for forming
the national consciousness of junior pupils, which consisted in the use of national movable games with integral -developing balls in
integrated lessons.