Стаття присвячена вивченню основних показників фізичного здоров’я юнаків 16-17 років: маси та довжини тіла, окружність грудної клітини, артеріальний тиск, життєвої ємності легень, динамометрію кисті, проби Штанге і Генче, індексу Робінсона, індексу Скібінського, індексу Руф’є, потужність навантаження за методикою степ ергометрії. На основі аналізу науково-методичної літератури та даних отриманих в ході педагогічного експерименту, авторові вдалося визначити основні компоненти програми, що відіграють важливу роль у формуванні належного рівня здоров’я. Встановлено, що рухова активність відіграє провідну роль у збереженні та зміцненні здоров’я. А характер навантаження формує відповідне ставлення до здорового способу життя. В результаті педагогічного експерименту, ми визначили вплив занять аква-рекреацією на основні показники фізичного здоров’я юнаків 16-17 років а також, нам вдалося сформувати потребу в повсякденних фізичних навантаженнях, потребу в дотриманні рухового режиму, а також покращенні позитивного емоційного статусу.
Статья посвящена изучению основных показателей физического здоровья юношей 16-17 лет: массы и длины тела, окружности грудной клетки, артериального давления, жизненной емкости легких, динамометрию кисти, пробы Штанге и Генче, индекса Робинсона, индекса Скибинского, индекса Руфье, мощность нагрузки по методике степ эргометрии. На основе анализа научно-методической литературы и данных полученных в ходе педагогического эксперимента, автору удалось определить основные компоненты программы, которые непосредственно влияют на формирование надлежащего уровня здоровья. Установлено, что двигательная активность играет ведущую роль в сохранении и укреплении здоровья избранного контингента. А характер нагрузки формирует соответствующее отношение к здоровому образу жизни. В результате педагогического эксперимента, мы определили влияние занятий с элементами аква-рекреации на основные показатели физического здоровья юношей 16-17 лет, а также, нам удалось сформировать потребность в повседневных физических нагрузках, потребность в соблюдении двигательного режима, а также улучшении позитивного эмоционального статуса.
The article is devoted to the study of the main indicators of physical health of young men 16-17 years old: mass and length of the body, chest circumference, blood pressure, lung capacity, hand dynamometer, Shtange and Genche tests, Robinson index, Skibinskiy index, Ruffier index, load power ergometry step. Based on the analysis of scientific and methodological literature and data obtained during the pedagogical experiment, the author was able to identify the main components of the program that directly affect the formation of an appropriate level of health. It is established that physical activity plays a leading role in maintaining and strengthening the health of the chosen contingent. And the nature of the load forms an appropriate attitude towards a healthy lifestyle. As a result of a pedagogical experiment, we determined the effect of classes with aqua-recreation elements on the main indicators of physical health of young men 16-17 years old, and also we were able to shape the need for daily physical exertion, the need for adherence to the motor mode, and the improvement of positive emotional status. In the article, a study was conducted of the effect on the body of young men practicing with elements of aqua-recreation. The authors carried out a comparative analysis, obtained during the pedagogical experiment, of the main indicators with a group of high school students who received physical exertion only during physical education classes in secondary schools. According to the results of the study, we provided practical recommendations for children's and youth sports schools. It is recommended to include physical training and health activities with the elements of aqua-recreation in the activities of the school, for the active leisure of the younger generation.