У статті виконано аналіз особистісно-орієнтованого підходу та можливості його реалізації у процесі фізичного виховання студентів закладів вищої освіти. Відповідно до алгоритму реалізації дослідження та на основі використання даних педагогічного експерименту обґрунтовано доцільність використання засобів плавання у якості інструменту особистісно-орієнтованого фізичного виховання студентів.
Представлено результати наукового пошуку проведеного емпіричного дослідження практичної реалізації у фізичному виховання студентів пріоритетного використання засобів плавання. Згідно підсумкам дослідження, засвідчено збільшення резервних можливостей кардіореспіраторної системи студентів експериментальної групи під впливом занять плаванням у межах академічних занять.
Доведено ефективність запропонованих новацій щодо застосування особистісно-орієнтованого підходу задля забезпечення дієвості фізичного виховання студентів у термін навчання у вищій школі.
В статье выполнен анализ личностно-ориентированного подхода и возможности его реализации в процессе физического воспитания студентов высших учебных заведений. В соответствии с алгоритмом реализации исследования и на основе использования данных педагогического эксперимента обоснована целесообразность использования средств плавания в качестве инструмента личностно-ориентированного физического воспитания студентов. Представлены результаты научного поиска проведенного эмпирического исследования практической реализации в физическом воспитании студентов приоритетного использования средств плавания. Согласно итогам исследования, подтверждено увеличение резервных возможностей кардиореспираторной системы студентов экспериментальной группы под влиянием занятий плаванием в рамках академического курса. Доказана эффективность предложенных новаций по применению личностно ориентированного подхода для обеспечения действенности физического воспитания студентов в срок обучения в высшей школе.
The article the personality-oriented approach and the possibility of its implementation in the process of physical education of university students is considered. А successful completion of the tasks of physical education students is impossible without the use of a personal approach and its provisions in the formation and implementation of content discipline is proven. The purpose of the work is to to experimentally determine the influence of physical education classes on the parameters of the respiratory system using the means of swimming with students of main medical groups. The study is based on the use of methods of obtaining empirical data: pedagogical experiment, pedagogical testing for the diagnosis of somatic health parameters, methods of mathematical statistics. The study at the Department of Physical Education of the National University of Lviv Polytechnic during a three-year course of a certain discipline was conducted. In accordance with the research implementation algorithm and based on the use of pedagogical experiment data, the feasibility of using swimming means as an instrument of personality-oriented physical education of students is justified. The results of a scientific search for an empirical study of the practical implementation in the physical education of students of the priority use of swimming are presented. Сonfirmed the increase in the reserve capacity of the cardiorespiratory system of students of the experimental group under the influence of swimming in the academic course according to the results of the study. The effectiveness of the proposed innovations in the application of a personality-oriented approach to ensure the effectiveness of physical education of students during their studies in higher education is proved.