На основі аналізу психолого-педагогічних, філософських, музикознавчих джерел, за допомогою практичного досвіду узагальнено зміст поняття готовності вчителя музичного мистецтва до творчої самореалізації в умовах навчання у вищих музично-педагогічних закладах освіти. Визначено шляхи активізації та формування такої готовності у студентів для подальшої діяльності за фахом. Специфіка зазначеної педагогічної проблеми зумовила комплексний підхід (питання розглядаються в педагогічних, психологічних, естетичних, музикознавчих аспектах). Підкреслюється, що ефективність формування готовності вчителя музики до творчої самореалізації підвищується із залученням в роботу інтегративних методик музично-творчої діяльності у поєднанні з вивченням психолого-педагогічних джерел.
The article outlines the psychological and pedagogical foundations of the theory and practice of the formation of readiness for the creative self-realization of future music teachers in the learning process at a higher educational institution. On the basis of psychological-pedagogical, philosophical, musicological literature, the existing practical experience of musical training of upcoming teachers, it is reasonable, the content of the concept “formation of readiness for creative self-realization” is defined.
Within the framework of solving research problems, the psychological and pedagogical foundations of training music teachers are theoretically justified. It means the study process of musical specialists’ education at higher pedagogical institutions. The specificity of the formation of readiness for creative self-realization of a music teacher requires an integrated approach to the study of the pedagogical, psychological, aesthetic and musicological aspects of the problem. The forming of the readiness of upcoming music teachers for creative self-realization is provided by the integrative approach of researchers to mastering the techniques of musical and creative activity based on the study of psychological and pedagogical sources. In the context of the development of modern Ukrainian education, the search for yet unused reserves for improving efficiency in higher educational institutions is particularly relevant. Such a reserve is the creation of appropriate conditions for the creative self-realization of upcoming teacher who, constituting activating the dominant, can serve as a source of successful educational activities of arts teachers. At the same time, the integrity of the system of creative support of the process of pedagogical training of upcoming teachers of musical art is fulfilled. In the psychological and pedagogy literature, the problem of readiness is considered at various levels, starting with the disclosure of the content of a concept, to identifying the characteristic features of manifestation of arts teachers` professional activities.