Дана стаття відображає особливості феномену свободи в філософії Ж.-П. Сартра. Виявлено, що Сартр розглядає феномен свободи на основі індивідуальної свідомості. Він вважає свободу не властивістю індивіда, а його субстанцією, екзистенціалом людського існування. Відзначається, що для Сартра проблема свободи носила антиномічний характер. Це і нагорода для людини, і в той же час покарання. Сартр вважав свободу негативною, оскільки людина проти своєї волі приречена на свободу. Разом з тим вона змушена нести повну відповідальність за свої дії. При цьому Сартр вважає за необхідне узгодити свободу з мораллю. Зроблено висновок про те, що в цілому свобода у Сартра носить негативний характер. Вона виявляється порожньою, тому що не має під собою онтологічної опори.
Данная статья отражает особенности феномена свободы в философии Ж.-П. Сартра. Выявлено, что Сартр рассматривает феномен свободы на основе индивидуального сознания. Он считает свободу не свойством индивида, а его субстанцией, экзистенциалом человеческого существования.
Отмечается, что для Сартра проблема свободы носила антиномичный характер. Это и награда для человека, и вместе с тем наказание. Сартр считал свободу негативной, поскольку человек против своей воли обречен на свободу. Вместе с тем он вынужден нести полную ответственность за свои действия. При этом Сартр считает необходимым согласовать свободу с моралью. Сделан вывод о том, что в целом свобода у Сартра носит негативный характер. Она оказывается пустой, так как не имеет под собой онтологической опоры.
This article reflects the peculiarities of the phenomenon of freedom in the philosophy of J.-P. Sartre. It is revealed that Sartre examines the phenomenon of freedom on the basis of individual consciousness. He considers freedom is not a property of the individual, but its substance, the existential of human existence.
Analysis of publications. Among the reserchers of Sartre’s philosophy are Javid Mallah «Concept of Freedom in the Philosophy of Jean Paul Sartre», Yvonne Manzi «Jean-Paul Sartre: Existential “Freedom” and the Political One», L. Franchi «Sartre and Freedom», Salam Hawa «Language as Freedom in Sartre's Philosophy», T. Flynn «Jean-Paul Sartre», M. Natanson «Jean-Paul Sartre's Philosophy of Freedom», W. Morriston «Freedom, determinism, and chance in the early philosophy of Sartre», I. Landau «Sartre's Absolute Freedom in Being and Nothingness: The Problems Persist». In Ukraine, such researchers as D. Malovychko «People, confined to freedom. Jean-Paul Sartre and his Philosophy», S. V. Kutsepal «Freedom as a treasure and punishment in the concept of J.-P. Sartre», O.O. Beslubnyak «Features of existential humanism J.-P. Sartre» and others are known. Each of the authors interprets the philosophical views of the thinker in their own way, due to this it is possible to examine the verges of his talent from different angles. The purpose of the article is to establish the peculiarities of the Sartre’s existential view on the phenomenon of freedom. It is noted that for Sartre the problem of freedom was of an antinomic character. Sartre considered freedom to be negative, because a man against his will was doomed to freedom. However, he has to bear full responsibility for his actions. At the same time, Sartre considers that it is necessary to reconcile freedom with morality.
Conclusions. It is concluded that, the freedom according to Sartre has in general negative character. It turns out to be empty, since it does not have an ontological support.