Особливі формування музичного мислення студентів вищих навчальних закладів на заняттях з фортепіано розкриваються в кількох аспектах: підкреслюється творчий характер музичної діяльності, пов’язаний з інтонаційною природою цього виду мистецтва; аналізуються механізми мисленнєвої роботи музикантів у процесі виконавської діяльності. Визначено основні риси музичного мислення (образність та емоційна наповненість). Музичне мислення формується в результаті виконавської діяльності, яка передбачає інтерпретацію музичних творів, публічне виконання та їх сприйняття. У результаті розкриття внутрішнього змісту музики відбувається збагачення індивідуальності (як суб’єкта музичної творчості). Фортепіанне виконання (гра на музичному інструменті) як специфічний вид творчої діяльності мобілізує різні форми креативних процесів, забезпечуючи активність формування музичного мислення студента. Специфіка виконавської діяльності вчителя музики дозволяє виокремити особливості формування музичного мислення у процесі занять у класі фортепіано. До них відносимо: інтонаційну основу музичного мислення та його творче спрямування, універсальний характер фортепіанного навчання, синтез емоційно-образної та конструктивно-логічної функцій музичного мислення, вікові особливості учнів, інтерпретацію (музичну і вербальну), адаптованість до екстремальних умов виконання музичних творів на різних за звучанням фортепіано, використання новітніх освітніх технологій.
The relevance of this study is due to the intensive development of modern humanistic society. Pedagogical science is getting new contents. Therefore, cardinal direction in the development of creative qualities of the individual among which musical thinking is of particular importance. In this work musical thinking is defined as a special process in which emotional and rational elements are synthesized on the basis of sound phenomena, a new reality is created in the form of composers’ works, their interpretation, musical and theoretical understanding, and perception. Musical thinking has such a function: emotional, constructive- logical, controlling, developing. The author found the forming of musical thinking occurs in the course of specially organized work on interpretation of musical compositions and their performance. The article also
defines the specificity of the performance activity of a musical teacher, which is in its subordination to the
tasks of aesthetic education of the individual. Teaching effectively influence the development of music
thinking, since this process has a universal character wide coverage of musical material, transformation
elements and special kind of sound touch, relative technical availability. Some original methods of
development musical thinking: emotional influx, the transformation of images-memories, associative
sketches are defined. As a result of study, author identified the following features of the forming musical
thinking of upcoming music teachers in piano training class: the emotional and creative nature of musical
performance, the universal character of piano teaching, the synthesis of emotional and constructive- logical
functions, the pedagogical orientation of the teachers performing activities, the obviousness of two type of
interpretative concept- music and verbal, adaptation to extreme conditions of performance, using new
educational technology.