Теоретично обґрунтовується необхідність визначення науково-методологічних підходів (культурологічного, етнопедагогічного, особистісно-орієнтованого, компетентнісного, діяльнісного) до формування у майбутніх учителів музичного мистецтва готовності виховувати національну самосвідомість учнів. Ці підходи діють як загальнонаукові методологічні орієнтири в системі фахової підготовки майбутніх педагогів-музикантів до виховання національно-патріотичних почуттів та національної самосвідомості школярів. Послідовно з’ясовується сутність кожного підходу, значення для формування готовності студентів-музикантів до виховання майбутніх патріотів нашої держави, у яких має бути високий рівень національної самосвідомості. Результати аналізу запропонованих науково-методологічних підходів свідчать про можливості використання у професійній підготовці майбутніх педагогів-музикантів в аспекті національного виховання юних громадян України.
The paper is viewed the readiness of students (upcoming teachers of musical arts) to have a national identity as a stable characteristic of the person of country where the citizen lives. The result of this readiness should be the ability to form a national conscious person that capable of participating in the development of state life. In this regard, professional training of upcoming teachers of musical arts involves substantiation of scientific and methodological approaches for educational process of schoolchildren self-awareness.
The purpose of the article is to find scientific and methodological approaches to education forming a citizen identity of the person in the training process of upcoming arts teacher.
The scientific and methodological approaches are proposed: person-oriented, cultural, ethno- pedagogical, activity, competence. The personality-oriented approach will promote the unleashing of students’ potential capabilities, directing them to creative activities which developing personality. This is the goal of educating patriots of the state. The cultural approach provide opportunity for students to acquaint with the best examples of national musical art and promote understanding of its educational potential of patriotic feelings of disciple youth. The ethno-pedagogical approach will assist the attraction of students to scientific research activities in national folklore in order to search, decipher and record Ukrainian folk songs. The acting approach is manifested in organizing of apprentice activities. This competent approach helps to master a system of professional knowledge and skills, in particular vocal technical and conductor’s skills.
Conclusions. The aforementioned scientific approaches serve as general scientific methodological guidelines for students' education forming patriotic feelings and country-wide citizen self-consciousness.