У статті на основі новозавітних текстів життя Ісуса Христа зроблено спробу визначення сутності масової свідомості у християнському релігійному лідерстві. Проаналізовано змістовні особливості феномену християнського релігійного лідерства у його взаємодії з різними групами послідовників. Зазначено, що головне завдання релігійного лідерства полягає у об’єднанні суспільних мас задля досягнення певної ідеї. Серед оточення релігійного лідера можливо виділити такі групи, як учні, послідовники і натовп. Учні утворюють безпосереднє оточення лідера, свято вірять у ідеї свого учителя і з часом стають лідерами та пропагандистами пропонованої ідеї. Послідовники – ті, хто слідує за лідером, захоплені як його особистістю, так і його ідеями. Основними рисами релігійного натовпу є його ірраціоналізм, тимчасовість та схильність до наслідування колективної поведінки його учасниками. Охарактеризовано психологічну природу харизматичного лідерства. Зазначено, що джерелом особистої відданості харизматичному лідеру є емоційно забарвлена прихильність, що формує образ виняткової святості та героїзму. Духовний образ знищеного харизматичного лідера формується поза реальною історичною особистістю, трансформується за рахунок міфів та легенд.
В статье на основе новозаветных текстов жизни Иисуса Христа сделана попытка определения сущности массового сознания в христианском религиозном лидерстве. Проанализированы содержательные особенности феномена христианского религиозного лидерства в его взаимодействии с различными группами последователей. Отмечено, что главная задача религиозного лидерства заключается в объединении общественных масс для достижения ценностно значимых идей. Среди окружения религиозного лидера можно выделить учеников, последователей и толпу. Ученики образуют непосредственное окружение лидера, свято верят в идеи своего учителя и со временем становятся лидерами и пропагандистами предлагаемой идеи. Последователи - те, кто следует за лидером, захваченные как его личностью, так и его идеями. Основными чертами религиозного толпы является его иррационализм, временный характер и склонность к подражанию коллективного поведения. Охарактеризовано психологическую природу харизматического лидерства. Отмечено, что источником личной преданности харизматическому лидеру является эмоциональная привязанность, что формирует образ исключительной святости и героизма. Духовный образ уничтоженного харизматического лидера формируется вне реальной исторической личности и трансформируется за счет мифов и легенд.
In an article based on the New Testament texts of the life of Jesus Christ, an attempt was made to define the essence of mass consciousness in Christian religious leadership. The substantial features of the phenomenon of Christian religious leadership in its interaction with various groups of followers are analyzed. It is noted that the main task of religious leadership is to unite the public masses to achieve value-relevant ideas. Among the entourage of a religious leader can be identified students, followers and the crowd. Pupils form the immediate environment of the leader, firmly believe in the ideas of their teacher, and over time become leaders and propagandists of the proposed idea. Followers are those who follow the leader, captured both by his personality and his ideas. The main features of the religious crowd are its irrationalism, temporary nature and a tendency to imitate collective behavior. The psychological nature of the charismatic leadership is characterized. It is noted that the source of personal devotion to the charismatic leader is emotional attachment, which forms the image of exceptional holiness and heroism. The spiritual image of the destroyed charismatic leader is formed outside the real historical person and transformed by myths and legends.