У статті, на основі проведеного біомеханічного аналізу структури технічних дій у гирьовому спорті,
розроблено класифікацію основних помилок спортсменів-гирьовиків у техніці виконання ривка гирі. У дослідженні взяли
участь 77 спортсменів, які займалися гирьовим спортом у секції Житомирського військового інституту. Було
сформовано 3 групи: група №1 – спортсмени, які виконали ІІІ та ІІ розряди з гирьового спорту (n=34), група №2 – гирьовики І
розряду і КМС (n=27), група №3 – спортсмени рівня МС і МСМК (n=16). За результатами проведених досліджень з’ясовано
причини виникнення помилок у техніці виконання ривка та надано практичні рекомендації щодо їх усунення.
Based on the biomechanical analysis of the structure of technical actions in kettlebell sport,
a classification of sportsmen’ major errors in kettlebell snatch technique has been developed in the article. Sportsmen with a different
qualification (n=77), who were attending a kettlebell sport class while the studying at S. P. Koroliov Zhytomyr Military Institute, took
part in the investigation. Sportsmen were participated on 3 groups: group №1 – sportsmen of grade 3 and 2 (n=34); group №2 –
sportsmen of grade 1 and candidates in the sports masters (n=27); group №3 – sportsmen of sports masters and international
sports masters (n=16). The aim of the article is to develop classification of sportsmen’ major errors in kettlebell snatch technique and
recommendations to eliminate them. Research methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodical
literature, pedagogical supervision, biomechanical analysis.
The basic technical elements of kettlebell snatch are described; the rational procedure of the athlete's action is shown in
each phase of kettlebell snatch. As a result of the conducted researches, the causes of sportsmen’ errors in kettlebell snatch
technique were clarified and practical recommendations to eliminate them were given. It was found that the main causes of
sportsmen’ errors in kettlebell snatch technique are: mistakes while studying the exercise; big weight of the kettlebells; low level of
development of physical qualities; negative impact of skills acquired earlier; condition of the body (fatigue, illness), etc.