В статье рассматривается проблема взаимосвязи нравственного развития младшего школьника с общим психологическим развитием личности, освещаются мнения известных авторов по ее решению. На примере ведущих мировых теорий нравственного развития доказывается, что развитие отношение к моральных установок является неотъемлемой составляющей личностного развития ребенка. В частности теория развития морали, по Ж. Пиаже, тесно связана с развитием интеллекта ребенка и его личности в целом, что может служить иллюстрацией того, как моральное созревание влияет на личностный рост. Делается вывод, что некачественное усвоение нравственных установок и плохое отношение к ним безусловно отражается на развитии личности.
In the article the problem of intercommunication of moral development of junior schoolboy with general psychological development of personality is examined, opinions of well-known authors are illuminated in relation to its decision. On the example of leading world theories of moral development it proves that development of attitude toward the moral discipling is the inalienable constituent of personality development of child. In particular theory of development of moral, after Jean Piaget, closely constrained with development of intellect of child and his personality on the whole, that can be illustration of that, how the moral ripening influences on a personality increase. Drawn conclusion, that the off-grade mastering of the moral discipling and bad attitude toward them undoubtedly affects development of personality.