Cтаття присвячена синдрому Аспергера. Учні з цим діагнозом мають особливі освітні потреби і потребують підтримки у школах. Вони мають середній рівень інтелекту, тому повинні отримувати освіту в загальноосвітніх школах, хоча це і не завжди легко. Процес інтеграції/інклюзії залежить від багатьох факторів, таких, як бажання учнів та батьків, можливості шкіл, консультаційних послуг та ін.. Соціальні навички цих студентів часто слабкі і можуть викликати труднощі у педагогів, які їх навчають. Багато викладачів не достатньо підготовлені для забезпечення особливих освітніх потреб цих студентів.
This paper focuses on Asperger syndrome. Students with this diagnosis are also students with special educational needs and need support at schools. Their intelligence level is in the average range, so they should be educated in mainstream schools although it might not always be easy. The process of integration/inclusion depends on many factors such as student’s and parents’ wishes, possibilities of schools, counselling services, etc. The social skills of these students are often weak and may cause difficulties in educational settings. Many teachers are not sufficiently prepared to meet the special needs of these students.