Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Педагогічна компетентність для здобувачів освітньо-наукового рівня вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Внукова, О. М.
dc.date.accessioned 2019-10-02T08:13:30Z
dc.date.available 2019-10-02T08:13:30Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Внукова, О. М. Педагогічна компетентність для здобувачів освітньо-наукового рівня вищої освіти / О. М. Внукова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість вчителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 26 (36). - С. 7-11. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25721
dc.description.abstract Стаття присвячена розгляду педагогічної компетентності як частини професійної. Використовуючи методи аналізу та узагальнення, визначено елементи педагогічної компетентності. Обгрунтовано можливості навчальної дисципліни “Педагогічна майстерність у вищій школі” у формуванні педагогічної компетентності здобувачів освітньонаукового рівня вищої освіти непедагогічних спеціальностей. Результати можуть бути використані у розробці науковоосвітніх програм, для обґрунтування рівнів та критеріїв педагогічної компетентності та у практиці підготовки аспірантів. ua
dc.description.abstract The article addresses the competence approach in education, consideration of problems establishing this approach in higher education has been addressed. The gaps of pedagogical preparation postgraduates third level of higher education what are entitled to teaching in higher education are dealt with. We used methods of comparative analysis and synthesis, generalization and systematization for giving definitions of "competence", "professional competence", "pedagogical competence" as part of the professional competence. The article highlights pedagogical competence for graduates of third level of higher education as a professional, which gives an opportunity to efficiently carry out educational work with students at the university and demonstrate thus high level of educational excellence. The author focuses on the approaches to the structure of teaching competence. A competence in the regulations which must to be characteristic for graduate of educational and scientific level of higher education that meets the 8th skill levels and provide an opportunity to obtain the degree of Doctor of Philosophy analyzed. The results of this investigation show that pedagogical competence of candidates for the third level of higher education consisting of 1) the ability to carry out the educational process in higher education based on the methodology of educational activities; 2) the ability of their self-identity and self-esteem of their professional activities, realization of himself as a teacher-master. The learning outcomes of postgraduates in accordance with selected components of teaching competence have been researched into. Advisability of study discipline "Pedagogical skills in high school" applicants educational and scientific level of higher education non-teaching specialties has been established. The article highlights educational opportunities above-named discipline in the formation of pedagogical competence. The author adduces especially the content of the discipline, forms and methods of activities that contribute to the formation of pedagogical competence and successful implementation of the future teaching. The results of this investigation can be used in the development standards of higher education, research and educational programs to justify the levels and criteria of pedagogical competence and in the practice of preparing postgraduates of third level of higher education. ua
dc.description.abstract Статья посвящена рассмотрению педагогической компетентности как части профессиональной. Используя методы анализа и обобщения, определены элементы педагогической компетентности. Обоснованы возможности учебной дисциплины "Педагогическое мастерство в высшей школе" в формировании педагогической компетентности соискателей научно-образовательного уровня высшего образования непедагогичных специальностей. Результаты могут быть использованы в разработке научно-образовательных программ, для обоснования уровней и критериев педагогической компетентности и в практике подготовки аспирантов. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject компетентнісний підхід ua
dc.subject компетентність ua
dc.subject професійна компетентність ua
dc.subject педагогічна компетентність ua
dc.subject здобувачі освітньо-наукового рівня вищої освіти ua
dc.subject competence approach ua
dc.subject competence ua
dc.subject professional competence ua
dc.subject pedagogical competence ua
dc.subject applicants educational and scientific level of higher education ua
dc.subject компетентностный подход ua
dc.subject компетентность ua
dc.subject профессиональная компетентность ua
dc.subject педагогическая компетентность ua
dc.subject соискатели научно-образовательного уровня высшего образования ua
dc.subject.classification 378.225 ua
dc.title Педагогічна компетентність для здобувачів освітньо-наукового рівня вищої освіти ua
dc.title.alternative Pedagogical competence for postgraduates educational and scientific level of higher education ua
dc.title.alternative Педагогическая компетентность для соискателей научно-образовательного уровня высшего образования ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics