У статті розглядається ефективність упровадження пауерліфтингу в систему навчально-виховного процесу з
фізичного виховання студентів. Проаналізовано сучасні дослідження з питань ефективності впровадження засобів
пауерліфтингу в навчально-виховний процес з фізичного виховання студентської молоді. Розкрито роль і значення
пауерліфтингу в організації самостійних занять студентів як одного із чинників покращення здорового способу життя.
Встановлено, що впровадження пауерліфтингу в навчально-виховний процес з фізичного виховання позитивно впливає
на формування в студентів мотивації та інтересу до занять пауерліфтингом, що виявляється у ставленні їх до занять
з фізичного виховання та до самостійних занять фізичними вправами.
The article discusses the effectiveness of the introduction of powerlifting into the system of educational process for the
physical education of students. The role and importance of powerlifting in the organization of self-study of students as one of the
factors of improving a healthy lifestyle is revealed. It has been established that the introduction of powerlifting into the educational
process for physical education has a positive effect on the formation of motivation and interest in students in powerlifting, physical
education classes and self-study exercises. Powerlifting has a great potential, since it can be represented in the system of
educational process of physical education as a means of general physical training of students, special strength training, extracurricular
form of organization of classes and a separate independent special course. Taking into account the above, we consider it
expedie. The introduction of powerlifting in the educational process of physical education of students of higher educational
institutions should be carried out systematically, systematically and consistently. During the formation of positive perceptions of
students about the impact of exercises with powerlifting on their body at the beginning of the school year during the first two classes
on physical education, to combine material on safety, hygiene requirements and the theory of physical culture and sports with
information on powerlifting as an effective means of forming the body. The analysis of the results of the molding experiment shows
that the introduction of powerlifting in the educational process of physical education positively affects the formation of motivation and
interest in students in powerlifting, which is manifested in their relation to physical education lessons and to independent exercises
with physical exercises.