У статті розглянуто питання фізичного виховання студентів, хворих на ожиріння, у процесі навчання у
закладах вищої освіти. Науково обґрунтовано можливість упровадження авторської програми кардіо тренувань у їхнє
фізичне виховання. Досліджено доцільність використання такого виду фізичної активності, як засобу фізичного
виховання студентів, хворих на ожиріння, задля ефективного досягнення завдань курсу. За результатами наукової
розвідки представлено основні положення авторської програми кардіо тренувань: визначено мету, завдання,
загальнопедагогічні та спеціальні принципи, педагогічні умови реалізації на практиці програми, конкретизовано етапи,
методи та засоби тренувального процесу. Кінцевим результатом упровадження авторської програми у фізичне
виховання студентів, хворих на ожиріння, має стати високий рівень психофізичної готовності студентів до майбутньої
професійної діяльності.
The thesis studied the issue of obesity among students as medical and social problems of today. Found that the most common
disease among students is obesity of special medical groups. The article deals with the issues of physical education of students with
obesity in the process of learning in university are considered. The possibility of introducing the author's cardio training program into
their physical education has been scientifically substantiated. The purpose of the work is the scientific substantiation of the author's
program of cardio training in the physical education of students of university, patients with obesity. Methods of research: theoretical
analysis, systematization, comparison of different views on the problem under study, generalization of data of scientific-methodical and
special literature. The expediency of using this type of physical activity as a means of physical education of students with obesity, for the
effective achievement of the objectives of the course was investigated. According to the results of scientific research, the main
provisions of the author's cardio training program are presented: goals, tasks, general pedagogical and special principles, stages and
means of the training process are defined. Taking into account the peculiarities of the existing obesity disease, the methodology of the
program is scientifically substantiated, the algorithm of the application of the means of its implementation is presented, its main
differences from the current program of physical education of the students, obese patients. That the end result of the introduction of the
author's program in the physical education of obese students should be a high level of psychophysical readiness of students for future
professional activities it is believed.