У статті представлено аналіз даних дослідження фізичного здоров’я, фізичного стану, фізичної підготовленості, мотивації, інтересів до різних форм занять фізичним вихованням студентів. Необхідність дослідження самооцінки фізичного стану та порівняння її з фактичними показниками студентів виникла разом з потребою дослідити готовність студентів до самоконтролю та самовдосконаленню засобами фізичного виховання, з метою залучення низки стимулів до позитивної мотивації, саморозвитку. Підкреслена необхідність теоретико-методологічного обґрунтування явища «саморозвитку», аналіз його особливостей і перспектив формування в майбутньому. Сформовано підґрунтя для формування потреби у фізичному самовдосконаленні студентів у вигляді організації виховного процесу, який включає поглиблене вивчення впливу рухової активності та наслідків, формування фізичної готовності до життя, знань та вмінь самовдосконалення, збереження й зміцнення здоров’я.
The article presents the analysis of the data of research of physical health, physical condition, physical preparedness,
motivation, interests to various forms of physical education of students. The need to study the self-esteem of the physical condition and compare it with the actual rates of students arose together with the need to investigate the readiness of students to self-control and self-improvement by means of physical education in order to attract a number of incentives to positive motivation and selfdevelopment. Studying the relationship between the components of the functioning of the body of students as a holistic system with the help of mathematical analysis allows to develop the correlation of the components of pedagogical actions. The use of correlation analysis allowed us to reveal the interrelations and interdependence between the indicators of physical health, physical preparedness and self-assessment of students, which has a high degree of importance in developing a system of pedagogical influences for improving the organizational and managerial and teaching and methodological conditions for the implementation of an independent form of physical activity training students for purposeful self-improvement. In connection with the organization of independent work of students stressed the need for theoretical and methodological substantiation of the phenomenon of "selfdevelopment", an analysis of its features and prospects of formation in the future. The most common integral indicators of health at the level of the individual are: self-assessment of health, with temporary and territorial stability; the value of health, occupying leading positions in the hierarchy of values of different groups of the population; satisfaction with health, is closely related to the satisfaction of life, appearance, well-being; health care activities, expressed in appropriate practices, and, finally, self-development - the ultimate
goal of personal growth and excellence.