У статті розглядається сутність і основні тенденції глобалізації в сучасному
світовому економічному, культурному,
науково-інформаційному просторі. Ці тенденції визначають вимоги до сучасної освіти та освітянської діяльності, передусім необхідність подолання розриву між
наукою та освітою, досягненнями науки і
рівнем професійної освіти; аналізуються
інтеграційні процеси в галузі освіти,
обґрунтовується думка, що центром інтеграції освіти і науки повинен бути університет, а в культурологічному плані сучасний університет
треба трансформувати в центр духовності і розширеного відтворення інтелекту. В статті аналізуються стан вищої освіти в Україні та
перспективи її євроінтегреції.
The essence and main tendencies of globalization in the contemporary world economic, cultural, scientific-informational space is reviewed in the article. These tendencies define the contemporary edu
cation and educational activity requirements, in particular, the necessity to overcome the gap between science and education, the scientific achievements and the level of professional education. The integration
processes in the sphere of education are analyzed. Author emphasizes, that University should become the centre of educational and scientific integration. It is argued that in a cultural sense a modern University should be transformed into the centre of spiritual and intellectual development. The state of the higher education in Ukraine and
perspectives of its European integration are described in the article.