У статті систематизовано науково-теоретичний матеріал щодо визначення сутності та змісту культури художньо-педагогічного спілкування, яка є достатньо складним феноменологічним утворенням і розглядається з позицій
різних наукових підходів. Окреслено систему понять, які пов'язані з проблемою дослідження, розкрито їхню сутність.
Визначено, що сформовану культуру художньо-педагогічне спілкування майбутнього вчителя образотворчого мистецтва можна вважати передумовою ефективної художньо-педагогічної діяльності, яка полягає не лише у різноманітній та багатоплановій взаємодії з дітьми, батьками, педагогічними працівниками, громадськістю, представниками соціальних інституцій тощо, а й відіграє вирішальну роль в підвищенні рівня естетично-моральнісних почуттів людини, у розвитку її привабливої емоційної чутливості, оскільки виступає джерелом людських естетичних вражень, які сприяють розвитку творчої уяви, фантазії, образного мислення, поглиблених духовних цінностей тощо.
The article presents the systematic scientific and theoretical analysis for defying the essence and content of culture of
artistic-pedagogical communications that are quite complex phenomenon and are examined in the perspective of different scientific approaches. The article provides the overview of the range of terms related to the subject of examination as well as the essence of such terms.
The article leads to the conclusion that one of important challenges for professional education of future fine arts teachers is the task of breeding them up with high standard pedagogical-artistic communications, namely because professional artisticpedagogical communications are deemed as pre-condition for successful pedagogical-artistic work that implies not only variety and multiple topics for interactions with children, parents, pedagogical professionals, society at whole as well representatives of certain social institutions etc. but also are one of key drivers for shifting the level of esthetical and moral reflections of the person and developing its positive emotional sensuality due to generating human esthetic impressions that promote the progress of artistic ideas and fantasies, abstractive minds, basic moral priorities etc.
The results of the analysis of scientific sources made stipulated our general understanding of the essence of culture of
pedagogical-artistic communications of future fine arts teacher as the system of artistic-communicative rules, knowledge, habits and
values that are implemented through the teachers’ interaction with all participants of study and education process, such interaction being focused on creation of communication links and relations within the pedagogical-artistis education that will most efficiently respond to the core of fine arts and creative means of perception of fine arts, as well as promote the trainings for intelligence and emotional part as a result their non-linear impact on the students.