У статті досліджуються традиції національного виховання в релігії
іудаїзму, розкривається соціально-педагогічний зміст ініціацій у формі народно-
релігійного обряду бар(бат)-міцва. Педагогіка іудаїзму демонструє унікальну
методику вступу прийдешніх поколінь у соціум. Іудейська концепція «дорослості»
стала закономірним результатом тривалих пошуків етносу. Аналізується
соціальна практика передачі молодому поколінню ідеалів, поглядів, традицій,
переконань, норм общинного співжиття, правил суспільної поведінки,
узагальнених народом Ізраїлю упродовж своєї історії на шляху формування
національної свідомості нащадків задля духовної єдності поколінь. Практична
ідея ритуалу бар(бат) міцва – вибудова особистісних макетів сучасної соціальної
поведінки молоді без відриву від історичного національного соціального досвіду.
The article explores the traditions of national education
in the religion of Judaism, reveals the socio-pedagogical content of initiations in the
form of the people's religious rite of bar(bat) -mitzvah. Is analysed the social practice of
transferring to the younger generation of ideals, views, traditions, beliefs, norms of
community coexistence, rules of social behaviour, generalised by the people of Israel
throughout its history. Judaism formulated its unique tradition of child admission into
adulthood, establishing an age framework that allows minors to be considered as adults
who are able to fulfil the laws of the Torah. Ritual of bar(bat) -mitzvah is an obligatory
act of transition from childhood and adolescence to the adulthood in the presence of
witnesses.Initialisations help Jewish youngsters professing Judaism, to take the
community interests as personal and to pass them on with dignity, adhering to the
smallest details that remain unchanged for centuries. The "transition" ritual execution
testifies the willingness of parents to provide an opportunity for their child to move to a
higher level of social experience, to receive instructions for further life and to realise,
as a teenager, his social right to transformation. The day of bar (bat) – mitzvah is
special; it counts down the time when it is allowed to use adult rights and fulfill adult
obligations, including moral and legal responsibility for the actions, the implementation
of social norms, promises to fulfil the 316 laws of the Torah, participate in the minyan,
the right to start a business and own private property, create a family and live
separately from parents. The ritual of bar (bat) -mitzvah commits the spiritual
unification of generations; it is a national culture phenomenon of Israel people, where a
teenager strives to become an adult, which is characteristic for this age period, and
parents contribute to this, according to spiritual rules and worldly wisdom. The
practical idea of this ritual is building personal models of social behaviour, without
detaching from the historical, national and social experience.