У статті охарактеризовано теоретичні аспекти проблеми соціально-
побутової культури дітей з інвалідністю в умовах інклюзивної освіти.
Розглянуто змістову складову понять «інвалідність», «діти з інвалідністю».
Визначено сутність поняття «інклюзія», здійснено аналіз проблеми застосування
інклюзивної освіти в Україні, а також - рівень включення дітей з інвалідністю в
освітнє середовище. Обґрунтовано значення закладу інклюзивної освіти як
інтегруючого простору формування соціально-побутової культури дітей з
інвалідністю. Означено правила і норми соціальної культури в суспільстві, ознаки
побутової культури та її прояви у навколишньому середовищі; визначено
поняття «соціально-побутова культура».
The purpose of this article is to presentthetheoreticalaspects of social and
everyday culture of children with disabilities inthe inclusive education. It is
characterized the meaningful part of thenotions : "disability", "children with limited
opportunities ". The authors define the essence of the concept "inclusion", analyze the
problem of inclusive education in Ukraine, as well as, the level of inclusion of children
with disabilities in the educational environment.In addition, the article presents the
importance of the establishments of inclusive education as the integrating space for
forming the social and everyday cultureof children with disabilities.The concept of
"social culture", its rules and norms in the society, the peculiarities of the everyday
culture and its manifestations in the environment are also well-studied.