В статті визначено можливі шляхи соціальної самореалізації, інтеграції
молоді шляхом пошуку нових механізмів активізації громадянської позиції,
життєвої самореалізації, інтеграції молоді у процес розбудови українського
суспільства. Зазначено, що активна позиція молодої людини характеризується
формуванням ціннісних установок, які виступають мотиваційною основою
поведінки. Ціннісні орієнтації розглядаються як результат виховання і
соціалізації молодого покоління. Наведено дані соціологічних досліджень щодо
життєвих пріоритетів молоді, ціннісних орієнтацій, спрямованості молодих
людей на самостійне прийняття рішень, незалежне мислення, опановування
нових перспектив, розвиток власних здібностей тощо. Окреслено моделі
розвитку та становлення молоді в Україні. Відповідно першої моделі концепція
розвитку молоді скеровується та повністю визначається дорослими. Друга
модель передбачає розвиток молоді як відкритий процес, що підтримується
дорослими, які стимулюють розвиток потенціалу молоді та надають їм простір
для прояву ініціативи та прийняття рішень, спрямована на заохочення молодих
людей проявляти ініціативу, самостійно визначати власні цілі та цінності, бути
залученими і мати змогу визначати пріоритети, форми та методи реалізації
молодіжної політики. Висвітлено підхід світової спільноти щодо важливості
участі молоді у громадській діяльності, розвитку потенціалу громад та
українського суспільства, окреслено стратегічні завдання реалізації соціальної
та виховної роботи з молоддю у нормативно-правовому полі України.
The article outlines possible ways of social self-realization, integration of young
people by finding new mechanisms for activating a civic position, life-self-realization,
integration of young people in the development of Ukrainian society. It is noted that the
active position of a young person is characterized by the formation of value systems,
which serve as a motivational basis for behavior. Valuable orientations are considered
as the result of education and socialization of the younger generation. The data of
sociological researches about vital priorities of youth, values orientations, orientation
of young people to independent decision-making, independent thinking, mastering of
new perspectives, development of own abilities, etc. are given. The models of
development and formation of youth in Ukraine are outlined. According to the first
model, the concept of youth development is directed and fully determined by adults. The
second model involves the development of youth as an open process supported by adults that stimulates the development of young people’s potential and provides them with a
space for initiative and decision-making aimed at encouraging young people to take
initiative, independently define their own goals and values, be involved and be able to
determine priorities, forms and methods of youth policy implementation. The approach
of the world community on the importance of youth participation in public activity,
capacity development of communities and Ukrainian society is highlighted, strategic
tasks of implementing social and educational work with youth in the normative legal
field of Ukraine are outlined.