Статтю присвячено дослідженню феномена репутації політичної партії. В якості
важливого чинники її формування визначено вміння використовувати комунікаційний
потенціал сучасного інформаційного суспільства. Визначається, що репутація виникає на
межі взаємодії політичної партії та громадян найбільш гостро в період електорального
вибору певної політичної сили чи в період пошуків шляхів для національного примирення
політичних сил.
Охарактеризовано і визначено новий феномен − «е-репутація політичної партії»,
який на практиці вимагає вибору змістовної стратегії та ефективної комунікації, а також
дій, спрямованих на оптимізацію присутності в мережі й проведення разом із
користувачами певного дискурсу. Показано, що соціально-мережева комунікація суттєво
збільшує комунікативний потенціал політичних партій на сьогоднішньому етапі суспільного
розвитку.
The article is devoted to the study of the phenomenon of reputation of a political party. As
an important factor in its formation, the ability to use the communication potential of the modern
information society is determined. It is determined that reputation arises at the interface between
the political party and the citizens most acutely during the period of electoral choice of a certain
political force, or during the search for ways to national reconciliation of political forces.
The definition of such a new phenomenon as «e-reputation of a political party» is
characterized and defined, which in practice requires the choice of meaningful strategy and
effective communication, as well as actions aimed at optimizing the presence of the network and
conducting with the users a certain discourse. It has been shown that social-network
communication significantly increases the communicative potential of political parties at the
present stage of social development.